Om extra water aan te kunnen voeren naar West-Nederland, zijn aanpassingen nodig aan de Doorslagsluis in Nieuwegein. Deze historische sluis kampt met achterstallig onderhoud en vormt een knelpunt in de aanvoerroute van extra water naar het westen. Het waterschap gaat de sluis renoveren en ervoor zorgen dat er meer water door kan. De werkzaamheden aan de sluis starten op 3 oktober en hebben gevolgen voor de omgeving en het verkeer op de Herenstraat waarlangs de sluis ligt.
Hoe de sluis na renovatie er uit gaat zien
Wat betekent dat voor de omgeving?
Voor doorgaand gemotoriseerd verkeer is de Herenstraat gedurende de hele uitvoering van 26 september tot en met eind mei 2023 gestremd. De omleidingsroute is met borden aangegeven. Woningen, winkels en bedrijven blijven bereikbaar. Ook zal de omgeving tijdens de uitvoering hinder kunnen ondervinden van de werkzaamheden in de vorm van geluid, trillingen en stof. Onze aannemer heeft vooraf maatregelen getroffen om de hinder te minimaliseren.
Om de veiligheid van de fietsers te garanderen is een korte omleidingsroute ingesteld bij Huis de Doorslag. Op het deel van de Herenstraat waar wel fietsverkeer mogelijk is worden verkeersregelaars ingezet om voor zowel de bewoners als de passanten een veilige doorgang te houden.
Het project Capaciteitsuitbreiding Klimaatbestendige wateraanvoer
In droge tijden, zoals nu het geval is, voert het waterschap extra zoetwater aan naar West-Nederland om daar de verzilting tegen te gaan. Dat doen we met de KWA, de Klimaatbestendige Wateraanvoer. Een deel van dat water stroomt via de Doorslagsluis in Nieuwegein naar het westen. De huidige sluis is al een tijdje niet meer in gebruik, maar is wel een knelpunt voor de wateraanvoer. Reden voor het waterschap om de sluis te gaan restaureren, als onderdeel van de capaciteitsuitbreiding van de hele KWA.
Herbestemming sluisdeur
Samen met de omgevingspartijen zoals de gemeente, de Monumentencommissie en de Historische Kring Nieuwegein is nagedacht over de herbestemming van de sluisdeuren.
Gezamenlijk is besloten om in het uiteindelijke ontwerp op de plek van de sluisdeuren een uitsparing op te nemen. Op die plekken (dat zijn er dus 4) zullen de bovenbalken van de huidige sluisdeuren worden geplaatst. De sluisdeuren zelf komen niet terug in het ontwerp. Hiervoor moet nog een definitieve bestemming gevonden worden.