Remschijven van uw auto aan vervanging toe?

Om te remmen met een auto zijn remschijven een belangrijk onderdeel. Maar hoe werken ze en wat voor remschijf zit er in uw auto. Nog belangrijker, hoe weet ik dat ze aan vervanging toe zijn. Je hebt vast wel eens te maken gehad met een reparatie bij de garage waarbij je remschijven vervangen moesten worden. Ondanks de hoge reparatiekosten ga je akkoord met een reparatie omdat het over een veiligheidsapect gaat van je auto.

Wat zijn remschijven?
Remschijven zorgen ervoor dat een auto op tijd vaart mindert en tot stilstand komt. Door het rempedaal in te drukken verplaatst zich in de hoofdremcilinder een zuiger. Die oefent druk uit op de remvloeistof in de remleidingen. Die druk plant zich voort naar een wielremcilinder en daarin drukken de zuigers de remblokken tegen de remschijven aan.

Als je het rempedaal intrapt, worden de remblokken tegen de remschijven aangedrukt. Aldus ontstaat wrijving en dus remkracht. Maar door die wrijving treedt er ook slijtage op aan de remschijven. Als de auto niet goed meer remt, zal dat eerder liggen aan te ver versleten remblokken of een lek in de remleiding. Maar ooit zijn ook de remschijven aan vervanging toe.

Afbeelding van remschijven afkomstig van autodoc.nl

De meeste mensen weten wel dat remblokken regelmatig moeten worden gecontroleerd en zo nodig vervangen. Maar op tijd de remschijven vervangen is net zo belangrijk. We leggen uit waarom. Wat zijn remschijven en moesten worden.

Elk type remschijf kan door de fabrikant ongewijzigd worden aangepast. Deze wijzigingen zijn toegestaan volgens ECE-Reglement R90.

  • Glad. De buitenvlakken van het schijfoppervlak zijn glad.

  • Geperforeerd. Geperforeerde gaten in het gehele weboppervlak verminderen het eigen gewicht van de schijf, verhogen de koelintensiteit (waardoor het risico van kromtrekken afneemt) en verwijderen de gassen die ontstaan door het contact tussen schijf en pad. Het gemiddelde aantal gaatjes varieert van 30 tot 40, waarbij sommige versies van geperforeerde schijven tot 100 gaatjes hebben.

  • Radiale groeven. Radiale groeven (gleuven) die van het naafgedeelte naar de buitenrand van de schijf lopen, zorgen ervoor dat slijtagedeeltjes van de frictievoering van het contactpunt worden verwijderd en helpen tevens het remblokoppervlak te reinigen.

  • Geperforeerd met groeven. Een combinatie van geperforeerde en radiale uitsnijdingen. Biedt de eigenschappen van beide modificaties.

Welke soorten zijn er?
Er zijn massieve en geventileerde remschijven. Geventileerde zorgen voor een betere warmteafvoer. Massieve remschijven werden vroeger veelal gebruikt op kleinere, lichtere auto’s met weinig vermogen. Tegenwoordig zien we steeds vaker geventileerde remschijven, met name op de vooras.

Zorg in ieder geval voor tijdig onderhoud, waarbij de remmen worden gecontroleerd., Voel je een wisselende remkracht of trillingen bij het remmen, dan kan dat erop duiden dat de schijven krom zijn. Dat kan veroorzaakt zijn door plotselinge temperatuurwisseling, bijvoorbeeld als je met gloeiend hete remmen door een diepe plas water gereden bent. Kromme schijven moeten vervangen worden. Nieuwe remschijven moeten, net als nieuwe remblokken, de eerste 100 km beheerst ingeremd worden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren