Het is slecht gesteld met de tramverbinding van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein. De afgelopen maand heeft TotalOV onderzoek gedaan onder 500 reizigers en kwam tot deze teleurstellende conclusie. Slechte communicatie en vertraging zijn de meest gehoorde klachten volgens het onderzoek.
In september waren er vier grote, en een aantal kleinere incidenten op de tramlijn. In enkele gevallen was de vertraging meer dan een uur. Die incidenten waren met name in de spits. Buiten de spits lijken weinig reizigers klachten te hebben over de tramverbinding. Connexxion, de vervoerder, erkent de problemen, maar zegt dat die veroorzaakt worden door externe omstandigheden.
Als voorbeeld noemt de vervoerder een vrachtauto die de bovenleiding kapot rijdt. TotalOV vindt het onzin dat de vervoerder anderen de schuld geeft. “Zij krijgen er geld voor, dus zij zijn verantwoordelijk”, zegt Clemente Valli van het onderzoeksbureau.
In de conclusie van het onderzoek eist het bedrijf dat Connexxion de reizigers gaat compenseren. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met een geschenkdagkaart, waardoor reizigers een dag gratis gebruik kunnen maken van de tram. Wat betreft de compensatie voor reizigers, verwijst de vervoerder naar het Bestuur Regio Utrect (BRU). “Die zijn verantwoordelijk voor de trams en infrastructuur”, laat een woordvoerder van Connexxion weten.