Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) kost Nieuwegeiner weer een hoop geld

Slecht nieuws voor Nieuwegein en de andere vijf gemeenten die bij Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) aangesloten zijn. Tot eind vorig jaar was er nog geen vuiltje aan de lucht, maar deze maand bleek de afvalverwerker uit het niets toch 675.000 euro in het huishoudboekje van 2020 te missen. En daar draaien de gemeenten, waaronder Nieuwegein zelf voor op. Zij zijn eigenaar van het bedrijf, die nu inmiddels vijf jaar samenwerken in de RMN. Het bedrijf is als samenwerkingsverband onder meer verantwoordelijk voor het ophalen van huishoudelijk afval, het beheer van de recyclingstations en groenbeheer in de gemeenten, maar kampt dus met een flink financieel tekort.

Verzuim grootste kostenpost
Omdat de gemeenten zelf eigenaar zijn van het RMN, moeten de gemeenten het tekort ook zelf ophoesten. Zeist en Soest hebben de luxe dat ze genoeg reserve hebben opgebouwd, maar voor de andere vier gemeenten geldt dat er nu opnieuw geld uitgetrokken moet worden. En dat moet betaald worden door de inwoners, want dat is afgesproken.

Het overgrote deel van het totale tekort komt volgens het RMN door “een aantal langdurig zieke medewerkers en medewerkers die onvoldoende functioneerden”, waardoor extern personeel met een prijskaartje van 330.000 euro ingehuurd moest worden. Verder waren er extra kosten voor arbeidsbemiddelingstrajecten (154.000 euro), juridische ondersteuning bij investeringen (138.000 euro) en het stallen van voertuigen in IJsselstein (33.000 euro).

Structureel probleem
Maar dan is de kous nog niet af: volgens het RMN moeten de gemeenten door deze kostenposten in ieder geval de komende drie jaar blijven rekenen op een extra bedrag van ongeveer 900.000 euro. Dat duidt er volgens de gemeenten op dat de “financiële functie van RMN te kwetsbaar is”. Extra pijnlijk, omdat de gemeentelijke rekenkamercommissies in 2019 samen nog concludeerden dat de RMN juist kosten zou kunnen besparen door “verdere harmonisatie”.

De verantwoordelijke wethouders spreken inmiddels van een structureel probleem. “Het baart mij het meeste zorgen dat wij de afgelopen vijf jaar een begroting krijgen, een wijziging op een begroting en vervolgens een vaststelling van de jaarrekening, en elke keer zit daar een enorm verschil in” aldus een van de wethouders.

Wethouders willen onafhankelijk onderzoek
Het Algemeen Bestuur van het RMN, bestaande uit de zes verantwoordelijke wethouders van de deelnemende gemeenten, stelt nu voor om zo snel mogelijk een onafhankelijk onderzoek te starten waarom het tekort niet eerder aan het licht is gekomen. “Hierbij zal ook gekeken worden naar de rol van de diverse betrokkenen (directeur, management, AB).” Ook moet de financiële administratie op de schop.

Hoeveel het de gemeente Nieuwegein gaat kosten is nog niet bekend. Wel hebben de belastingbetalers in onze stad voor 2021 een enorme belastingverhoging voor de kiezen gekregen om het huisvuil op te laten halen door het Reinigingsbedrijf Midden Nederland.

2019
In 2019 stegen de tarieven voor rioolrechten en de afvalstoffenheffing. Dit was het gevolg van de in het verleden ingezette lijn om vanaf 2019 tot kostendekkende tarieven te komen. Voor inwoners kwam toen de lastenstijging uit op gemiddeld 6,4%. Zo liet toen de verantwoordelijke wethouder Hans Adriani (PvdA) aan onze redactie weten.

Eén gedachte over “Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) kost Nieuwegeiner weer een hoop geld

  1. En ook hier net als in DenHaag gaan de bestuurders die verantwoordelijk zijn niet afgerekend worde!
    Het is makkelijker om de inwoners voor dit zoveelste debacle op te laten draaien!
    Wederom politieke onbekwaamheid.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren