De installaties met slagbomen op 19 overwegen van de trambaan in Nieuwegein en IJsselstein worden vervangen. Dit zal gebeuren in de periode maart tot en met december van dit jaar. De nieuwe installaties zorgen ervoor dat al het kruisend verkeer veilig de trambaan kan passeren. Na dertig jaar zijn de installaties die de overwegen van de tram beveiligen, aan vervanging toe.
De installaties regelen ook de passage van de trams op de overwegen, omdat deze gekoppeld worden aan seinen. Er is in deze techniek veel veranderd sinds begin jaren 80, toen de tram voor het eerst ging rijden en deze installaties werden geplaatst.
Onderhoud
Hoewel de installaties nog goed functioneren, vragen deze na drie decennia om steeds meer onderhoud. De tijd is daarom rijp om een nieuw type installatie te introduceren, waarmee de overwegen op minimaal hetzelfde niveau worden beveiligd. Maar wel met de pluspunten van een moderne techniek en een duidelijke indeling van de overwegen.
RegioTramUtrecht heeft gekozen voor een moderne installatie die qua uitvoering beter aansluit bij een trambaan dan de bomen en verkeersborden die we kennen van een treinspoorovergang. De nieuwe slagbomen zijn slanker. Ook de grote rood-witte Andreas kruisen worden vervangen door een kleiner formaat.
Fiets- en voetpad beveiligen
Behalve de overweg zelf sluiten de slagbomen ook het fiets- en voetpad af. Waar nodig plaatsen we extra hekken, zodat de toegang tot de trambaan aan de zijkanten goed is afgesloten. De achterliggende gedachte is het principe van “Duurzaam Veilig”. Dit betekent: de overwegen krijgen voor alle weggebruikers een eenduidige en herkenbare inrichting met een heldere belijning van de weg. Daarbij maakt het niet uit of u automobilist, fietser of voetganger bent. Iedereen krijgt van ons dezelfde behandeling.
In Nieuwegein wordt gewerkt aan nieuwe installaties met slagbomen op de overwegen Marimbalaan, Oudegein, Harpij en Sperwerlaan/Trekvalk. In IJsselstein gaat het om de overwegen Europalaan, Poortdijk, Oranje Nassaulaan, Bevooradingsweg (bij winkelcentrum Clinckhoeff), Planetenbaan, Zomerdijk, Kerspellaan, Achtersloot, Valeriaan, Achterveld (winkelcentrum Achterveld), Duizendblad, Groenedijk, Binnenstad, Baronieweg en Jan Bijhouwerstraat.
Voordat de installaties zijn vernieuwd en de overwegen opnieuw kunnen worden ingericht, is er nog wel voorbereidend werk nodig. We zullen eerst op alle locaties aanpassingen doorvoeren aan de kabels en leidingen bij de overwegen. Daarvoor worden vanaf maart tot en met juni 2017 trekputten gegraven, te beginnen bij de overweg Groene Dijk in IJsselstein. Dit is nodig omdat de nieuwe installaties worden gekoppeld aan seinen voor de trams In het overzicht data trekputten (pdf, 57 kB) staat per overweg vermeld wanneer er wordt gegraven. De overwegen bij de Marimbalaan, Planetenbaan en Achtersloot te IJsselstein ontbreken in het overzicht: hier hoeft niet te worden gegraven.
Nadat dit werk is afgerond, begint vanaf medio augustus 2017 de ombouw van de installaties. De planning is erop gericht dat de nieuwe overwegbeveiligingsinstallaties vanaf eind 2017 in bedrijf zijn.
Voordat een nieuwe overwegbeveiligingsinstallatie in werking wordt gesteld, zullen wij deze uitgebreid testen. Veiligheid staat daarbij altijd voorop. Om die reden zullen wij tijdens de ombouw dag de overweg beveiligen met verkeersregelaars. Tijdens het werk blijft de overweg toegankelijk voor al het verkeer, met uitzondering van twee locaties in IJsselstein waar het verkeer zal worden omgeleid.