Provincies en gemeenten worden buitenspel gezet bij vierde aanvliegroute

Voor de vierde aanvliegroute die er dreigt te komen naar Schiphol waren inwoners al buitenspel gezet. Minister Madlener zet provincies en gemeenten nu ook buitenspel. Dit geldt ook voor de provincie Utrecht en de gemeente Nieuwegein. Burgerinitiatief Stop4deroute gaat daarom op 4 februari naar Den Haag om de Tweede Kamer tot actie te manen. Voorafgaand aan de overhandiging van een brief aan de minister en Kamerleden met de eis dat er inspraak komt, zal er op het Anna van Buerenplein in Den Haag een manifestatie plaatsvinden (14.00 uur), waarbij iedereen welkom is.

Tegen 4e aanvliegroute

Kaartje met gemeenten die tegen de 4e aanvliegroute zijn

Voor 1,3 miljoen mensen extra hinder en vervuiling
Met de vierde aanvliegroute krijgt een nieuw gebied in de provincies Noord-Holland, Utrecht, en Gelderland dagelijks te maken met 200 tot 300 éxtra dalende vliegtuigen, ongeveer een derde van het totale aantal dalers naar Schiphol. Dit zal tot veel hinder, vervuiling en gezondheidsschade leiden. Uit onderzoek van Stop4deroute bleek dat het ministerie het aantal verwachte vliegbewegingen over de vierde aanvliegroute te laag inschatte. Ook schetste het ministerie een te rooskleurig beeld van de vermindering van geluidshinder, en overdreef het de voordelen voor milieu en klimaat.

aanvliegroute

Bovenstaande kaart is gebaseerd op documenten van de overheid en geeft een gebied weer waarvan we denken dat de route kan komen. Waar de route precies komt is nog niet bekend. In het gebied vóór het denkbeeldige aanvliegpunt zal de overlast waarschijnlijk ook flink toenemen, omdat de vliegtuigen zich op deze vierde fix gaan richten. Hier gaat dan het echter nog niet om één route. Aan de fix is een ovaalvormig wachtgebied verbonden.

Inspraak niet nodig
Ondanks deze enorme impact vindt de minister inspraak niet nodig. In de Kamerbrief van 20 december worden regionale en lokale overheden niet meer genoemd als betrokken partijen in de besluitvorming. Evenmin wordt genoemd dat er samen met de lokale overheden een gedragen uitwerking moet komen. Dit druist in tegen eerdere afspraken.

Waarschijnlijk omdat de minister zich realiseert dat er geen gedragen uitwerking kan komen. Immers de provincie Utrecht, 36 gemeenten én ruim 81.000 inwoners hebben zich al uitgesproken tégen de vierde route. Het lijkt erop dat de externe commissie die nut en noodzaak gaat beoordelen, als excuus voor participatie wordt gebruikt. Bovendien kan het advies van deze commissie genegeerd worden. De Tweede Kamer staat ook vrijwel buitenspel. De minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Defensie nemen samen het besluit.

Belangen van burgers vooropstellen
Onderzoek van het RIVM over geluidsoverlast door vliegverkeer in 2022 laat zien dat er nu al meer dan 800.000 ernstig gehinderde volwassenen zijn. Over kinderen is niets bekend. Met de vierde aanvliegroute komt er een grote groep gehinderden bij. Geluidsoverlast leidt tot stress, hart- en vaatziekten, slaapstoornissen en concentratieverlies. Daarnaast is er uitstoot van ultrafijnstof, stikstof en kankerverwekkende stoffen.

Een vierde route ontlast de omwonenden van Schiphol níet volgens verschillende experts. Afgelopen voorjaar constateerde de rechter dat de belangen van omwonenden stelselmatig ondergeschikt werden gemaakt aan die van de luchtvaartsector. Stop4deroute pleit ervoor om de belangen van burgers voorop te stellen en overhandigt daarom op 4 februari een brief aan de minister en Kamerleden met de eis dat er inspraak komt. Een vierde aanvliegroute mag er niet komen én het vliegverkeer moet krimpen. Voorafgaand aan de overhandiging, zal er op het Anna van Buerenplein in Den Haag een manifestatie plaatsvinden (14.00 uur), waarbij iedereen welkom is.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk


1
WhatsApp de redactie met nieuws en beelden