Provincie Utrecht vraagt in campagne opnieuw aandacht voor lange remweg trams

De scholen zijn alweer enkele weken gestart. De dagen worden korter en buiten is het sneller donker. Nog belangrijker voor iedereen in het verkeer om goed op te letten bij oversteken, óók bij een trambaan. De provincie Utrecht gaat een recente campagne herhalen om verkeersdeelnemers bewust te maken van de lange remweg van trams. Immers, de remweg van een tram is 40 meter lang. Daarom heeft een tram altijd voorrang.

Veiligheid bij tramkruisingen is erg belangrijk. Ondanks dat er verkeerslichten bij kruisingen staan, gebeuren er helaas toch af en toe ongelukken. Soms omdat de tram slecht wordt waargenomen, soms ziet de trambestuurder op de kruisingen de naderende weggebruikers zoals automobilisten, fietsers, scooters, maar ook voetgangers onvoldoende. De gevolgen zijn vaak groot.

Provincie Utrecht heeft met de gemeenten al vele verschillende maatregelen genomen om de tram beter zichtbaar te maken, denk aan het snoeien van bomen en struiken, het verplaatsen van obstakels en het plaatsen van slagbomen. De provincie hoopt dat de bewustwordingscampagne ’40 meter remweg’ alle weggebruikers bewuster maakt van de tram.

Gedeputeerde André van Schie: “Trambestuurders hebben helaas iedere dag wel een bijna-ongeluk ervaring. Dit komt vaak omdat weggebruikers bijvoorbeeld snel oversteken, ondanks een rood stoplicht. Gemiddeld maakt een trambestuurder daardoor twee keer per dag een noodstop. Bij een snelheid van 40 km/u bij kruisingen, leidt dit tot een remweg van 40 tot soms zelfs 50 meter. Meestal komt iedereen met de schrik vrij, maar elk ongeval is er een te veel. Veel incidenten en ongelukken zijn te voorkomen als we allemaal meer rekening houden met de tram.”

Campagne 40 meter remweg
Met de bewustwordingscampagne wordt de weggebruiker extra gestimuleerd om op te letten bij tramkruisingen. Langs de tramlijn Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein staan de aankomende weken prikkelende abri’s om iedereen te wijzen op de lange remweg van de tram.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk