Donderdag 2 december jl. om 19.00 uur, rukte de provincie Utrecht weer uit voor het strooien van haar wegen, parallelwegen en fietspaden. De provincie doet dit preventief, nog voordat de wegen glad zijn. Nieuw in de vloot zijn de 14 circulaire zoutstrooiers die beter zijn voor het milieu. De strooiroutes worden vanuit de steunpunten Huis ter Heide en De Meern gereden in een kleine drie uur waarbij er ongeveer 65 ton zout wordt gebruikt.
Goed voorbereid de winter in
De zoutvoorraad op de steunpunten in Huis te Heide en De Meern zijn afgelopen zomer al aangevuld naar 2200 ton. En mocht het een hele heftige winter worden, dan is levering van zout gegarandeerd.
In oktober hebben alle strooiers en sneeuwploegen een grote onderhoudsbeurt gehad. Vanaf dat moment stonden ze klaar om uit te rukken. Sensoren langs de weg houden de temperatuur van het wegdek in de gaten en geven een seintje als het glad kan worden. Daarnaast volgt de provincie het weerbericht nauwlettend, in samenwerking met een weerbureau. Per preventieve strooiactie is gemiddeld 65 ton zout nodig. Het zout wordt in de strooiwagen aangelengd met water zodat er een pekelmengsel (nat zout) ontstaat waarmee nauwkeuriger en met minder zout gestrooid kan worden. Dat is ook beter voor het milieu.
Primeur met 14 circulaire zoutstrooiers
Na een proef met een circulaire zoutstrooier in 2020, gaat de provincie Utrecht dit winterseizoen (2021-2022) met 14 circulaire zoutstrooiers externe link op pad. Utrecht is daarmee de eerste provincie die haar strooimaterieel op een circulaire wijze vervangt. Zo’n circulaire zoutstrooier is gemaakt van onderdelen die langer meegaan en die hergebruikt kunnen worden. Volgende winter zijn alle 25 strooiers vervangen door circulaire exemplaren. Hiermee bespaart de provincie ruim 80 procent CO2 ten opzichte van de aanschaf van nieuwe, niet circulaire zoutstrooiers.
Op weg naar een beter milieu
Samen met de uitvoerend aannemer Jos Scholman BV Nieuwegein heeft de provincie de strooiroutes aangepast om de strooiklus nog sneller en beter te kunnen klaren, met minder omrijkilometers, dus minder uitstoot. Daarbij zijn de circulaire strooiers voorzien van een automatisch routesysteem waarbij de chauffeur al zijn aandacht kan richten op het strooien en de verkeerssituatie, omwille van een veilige rit. Daarnaast is de strooitechniek verbeterd waardoor er nog minder zout nodig is voor hetzelfde resultaat.