Provincie Utrecht gaat met circulaire strooiers de winter in

Onder het motto “We zijn er klaar voor!” presenteerde de provincie Utrecht vandaag haar strooimaterieel dat de komende winter de wegen in onze regio veilig moet houden bij sneeuw en gladheid. Met trots, want onderdeel van het materieel vormen namelijk veertien circulaire zoutstrooiers van Jos Scholmnan BV uit Nieuwegein.

De provincie Utrecht beheert en onderhoudt ca. 300 kilometer aan hoofdwegen, 80 kilometer aan parallelwegen en 250 kilometer aan fietspaden. Om die ’s winters begaanbaar en veilig te houden, moet er voldoende zout op voorraad zijn en moet het strooimaterieel goed onderhouden, bedrijfszeker en op tijd in de startblokken staan.

Primeur met veertien circulaire zoutstrooiers
Na een proef met een circulaire zoutstrooier in 2020, gaat de provincie dit winterseizoen (2021-2022) met veertien circulaire strooiers op pad. Zo’n circulaire zoutstrooier is gemaakt van onderdelen die langer meegaan en die hergebruikt kunnen worden. Arne Schaddelee, gedeputeerde mobiliteit: “Dat betekent minder verspilling terwijl het niets afdoet aan de kwaliteit van de zoutstrooier. Gladheidsbestrijding is voor de provincie een belangrijke taak. Met deze circulaire zoutstrooiers besparen we ruim 80 procent CO2 ten opzichte van de aanschaf van nieuwe, niet-circulaire zoutstrooiers.”

Op weg naar een circulaire economie
Het strooimaterieel van de provincie was echt aan vervanging toe en toen bleek dat dit ook circulair kon, is dit voortvarend opgepakt en is er in de aanbesteding circulair uitgevraagd. Voor het volgende winterseizoen (2022-2023) zijn alle 25 strooiers vervangen door circulaire exemplaren.

Robert Strijk, gedeputeerde economie: “In 2050 willen we een volledig circulaire samenleving zijn en daar hebben wij als provincie ook een rol in. Wij hebben daarom afgesproken dat ook onze eigen inkoop gericht moet zijn op innovatieve producten die bijdragen aan een circulaire economie. De circulaire zoutstrooiers zijn daar een mooi voorbeeld van.”

Op weg naar een beter milieu
Samen met de uitvoerend aannemer is nog eens kritisch gekeken naar de effectiviteit van de bestaande strooiroutes. Deze zijn voor het komende winterseizoen aangepast om de strooiklus nog sneller te kunnen klaren, met minder omrijkilometers, dus minder uitstoot. Daarbij zijn de circulaire strooiers voorzien van een automatisch routesysteem waarbij de chauffeur al zijn aandacht kan richten op het strooien en de verkeerssituatie, omwille van een veilige rit. Daarnaast is de strooitechniek verbeterd waardoor er minder zout nodig is. Ook dat is beter voor het milieu.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk