De provincie Utrecht heeft mogelijk de wet overtreden in de chroom-6-affaire die gister aan het licht kwam. Werkgevers dienen al decennia lang een zorgvuldig register bij te houden welke gevaarlijke stoffen er gebruikt worden en wie daar mee in aanraking komt. Zo’n register lijkt te ontbreken zegt vakbond FNV.
Gister kwam de provincie met een persbericht dat chroom-6 is aangetroffen op de oude sneltrams, die tussen Utrecht, IJsselstein en Nieuwegein rijden. In dat persbericht staat dat de onderhoudspartij, Stadler, niet wist of er chroom-6 in de tram zit, waarna de provincie een onderzoek startte. Daaruit bleek dat de stof inderdaad aanwezig is.
Volgens Wim van Veelen van de FNV blijkt daaruit dat de provincie zijn zaakjes niet op orde heeft. “Dit had al jarenlang bij het bedrijf bekend moeten zijn. Ieder bedrijf moet een risicoanalyse maken, een zogenoemde RI&E. Daarin staat welke stoffen je in huis hebt en waar je mee werkt. En schijnbaar hebben ze dat niet gehad of niet goed op orde.” Van Veelen is sinds 1994 betrokken bij de FNV en is deskundige op het gebied van arbeidsomstandigheden.
Werkgevers zijn al tientallen jaren verplicht om te registreren welke werknemers op welk moment, met welke gevaarlijk stoffen werken. Van Veelen: “Als dat register niet op orde is dan hebben ze de wet overtreden. Die verplichting is zeker al vijfentwintig jaar oud”.
Volgens hem zijn er grote risico’s verbonden aan verf met chroom-6. Van Veelen: “Chroom-6 is een zeer gevaarlijke stof. Niet als je als passagier in de tram zit. Het wordt pas gevaarlijk als je gaat schuren, boren of dit soort verf gaat vernevelen in een spuitcabine. In dat soort gevallen adem je het in en kan je kanker ontwikkelen.”
In het persbericht van de provincie staat over de risico’s voor de werknemers die aan de tram hebben gewerkt: “Bij het uitvoeren van het reinigen of het doen van preventieve en correctieve werkzaamheden aan de SIG tramstellen is het de verwachting dat er geen chroom-6 stof- of rookdeeltjes zijn vrijgekomen.” De werknemers hebben dus geen risico gelopen, zegt de provincie. FNV verbaast zich hier over. Van Veelen: “Er is nog geen onderzoek gedaan, dus waarop zij zich baseren is voor mij nogal raadselachtig.”