Provincie: ‘Chroom-6 in trams niet gevaarlijk bij onderhoud’

Aanvullend onderzoek toont aan dat er in de conservering van de wagenbak en onderdelen van tramstellen van de provincie Utrecht chroom-6 aanwezig is, maar dat er bij normale onderhoudsactiviteiten geen gezondheidsrisico’s voor de medewerkers van het onderhoudsbedrijf zijn. De medewerkers van Stadler zijn donderdag door onderzoeksbureau SGS in opdracht van Stadler en de provincie geïnformeerd.

Eerder dit jaar werd vastgesteld dat chroom-6 aanwezig is in de conservering van de SIG-tramstellen. Het nadere onderzoek laat zien dat chroom-6 ook in de conservering van andere onderdelen aanwezig is. Het draaistel, tractiemotor, as van de automatische koppeling, deurbladen, onderdelen van de pantograaf en het dak.

GEEN RISICO
De provincie is eigenaar van de tramstellen, de medewerkers die de tramstellen onderhouden zijn in dienst van het onderhoudsbedrijf Stadler. In augustus werd vastgesteld dat er in de oude conserveringslagen van de SIG-tramstellen chroom-6 en andere zware metalen aanwezig zijn. Na deze vaststelling is door de provincie en het onderhoudsbedrijf opdracht gegeven voor het extra onderzoek. Het onderzoek laat zien op welke onderdelen van de tramstellen chroom-6 in de conservering verwerkt is. Ook is er indicatief onderzoek gedaan bij de uitvoering van normale onderhoudsactiviteiten. Hierbij is geen detectie van chroom-6 of andere zware metalen in de lucht waargenomen.

WERKZAAMHEDEN
Chroom-6 heeft in conservering veel goede eigenschappen en is daarom in het verleden veel toegepast in verf. In vaste vorm kent het geen risico’s. Bij werkzaamheden zoals schuren, stralen, snijden en lassen van oppervlakken met chroom-6 houdende verf kan de stof vrijkomen in rook- en stofdeeltjes. Indien deze rook- en stofdeeltjes ingeademd worden is dit schadelijk. De werkzaamheden zijn na de indicatie op de mogelijke aanwezigheid van chroom-6 direct stilgelegd. Provincie en het onderhoudsbedrijf zijn ook niet van plan in de toekomst nog de genoemde ‘beroerende activiteiten’ aan het SIG materieel te doen.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren