Op 20 december 2023 presenteren André van Schie en Lot van Hooijdonk (mede namens de wethouders mobiliteit van de gemeenten Bunnik, De Bilt, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Zeist en Houten) het Alternatief Ring Utrecht (ARU) aan de gemeenteraden van Utrecht, Bunnik, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Zeist en Provinciale Staten. De bijeenkomst is in de avond in het provinciehuis, en kan ook via een live stream worden bekeken.
Met het Alternatief Ring Utrecht zetten we in op een goed OV-netwerk, een robuust fietsnetwerk, een optimale benutting van het wegennet, verdere vergroening van het stedelijk gebied en een netwerk van mobiliteitshubs
Het regeerakkoord Rutte IV biedt de regio de kans om een alternatief te ontwikkelen voor het Tracébesluit Ring Utrecht en daarmee de geplande verbreding van de bak in de A27 bij Amelisweerd te voorkomen. ‘Met het Alternatief Ring Utrecht willen we verdere aantasting van Amelisweerd voorkomen.’
‘De Kracht van Utrecht is benieuwd naar het voorstel en de daarin aanwezige bereikbaarheidsmaatregelen. We hopen dat de impact op CO2 , stikstof en fijnstof uitstoot, klimaat en energie gebruik veel beter is, vergeleken met de het Rijksvoorstel voor verbreding van de A27’, aldus de Kracht van Utrecht in een reactie. ‘Wij omarmen initiatieven als ARU: deze zijn noodzakelijk om aan klimaat ambities en leefbaarheid te voldoen’ zo zegt zij.
Met het alternatief beogen de initiatienemers een goede bereikbaarheid én leefbaarheid in zowel bestaande als nieuwe woongebieden. ‘Bovendien willen we de verkeersveiligheid verbeteren en bijdragen aan het oplossen van de stikstofproblematiek en de klimaatopgave. Dit is een zoektocht waar we samen met het Rijk invulling aan willen geven. Bij het alternatief gaan we de bestaande betonnen tunnelbak van de A27 bij Amelisweerd niet verbreden. Deze verkenning is tot stand gekomen op basis van gesprekken met stakeholders, deskundigen en verkeersexperts.’