Naast het nieuws vindt u op De Digitale Stad Nieuwegein ook veel informatie over het heden en het verleden van de dorpen Jutphaas en Vreeswijk. Kijk eens naar de rubriek: Toen & Nu of De Oude PEN en de Prentbriefkaart van de week. Deze week een kaart met een gezicht op de Koninginnesluis en het wachtpaviljoen van de Tram- en Bargedienst – tevens eindhalte. Het wachtpaviljoen is gebouwd in 1895 en gesloopt in 1917. De tram reed toen over de Handelskade naar Utrecht en werd getrokken door paarden.
In 1927 verdween de tram helemaal uit het beeld en werd het openbaar vervoer overgenomen door de autobus. De paarden van de paardentram werden in Vreeswijk gewisseld bij de Emmabrug. Als de rit vanuit Utrecht ten einde was, mochten van daaruit de paarden naar de remise aan de Handelskade. Als het tijd werd om te vertrekken werd de rem van paardentram los getrokken en vanaf de hooggelegen Lekdijk reed de tram vanzelf tot vóór de remise.
Het belang van de prentbriefkaart voor de historische wetenschap is lange tijd door de archief beherende instanties onderschat. Toch zijn het juist de prentbriefkaarten, die ons een aardig beeld geven van de veranderingen in onze samenleving.
De kaart komt uit 1900 en is uitgegeven door J. Oliviers. De drukker is H. Kleinman & Co. uit Haarlem. De ansicht is een lichtdruk in zwart/wit. Ziet u in het midden de Dorpskerk met rechts de stellingmolen van J.A. van Eck? Deze molen is gebouwd in 1666, gekortwiekt en van stoomkracht voorzien in 1908, in 1942 werd de bovenkant gesloopt, in 1970 verdween het restant. Wat we overhielden is de Molenstraat in Vreeswijk. Als het goed is was de Barbarakerk er nog niet want die werd gebouwd in 1910.
Ik heb ook nog een mooie ansichtkaart van rond 1970 gevonden, uitgegeven door G.E. Kleijn uit Vreeswijk met een zicht op de Molenstraat met de Dorpskerk in oostelijke richting in Vreeswijk.