Op De Digitale Stad Nieuwegein hebben we wekelijks een portret van een opmerkelijk persoon. Met de camera in de aanslag lopen we door Nieuwegein. Gefascineerd in personen proberen we met de camera, opvallende, opmerkelijke personen vast te leggen. Wie is de man, vrouw of kind die daar zit, loopt, fietst, werkt ligt of speelt? Deze week Max Bouwmeesters.
Arend: ‘Twintig jaar. Studerend. Maar nu even niet. Even niet, nou ja, een heel jaar even niet. Want, gesolliciteerd en aangenomen. Om een jaar lang, met studiegenoten, te werken aan een boot… Een boot? Ja, een boot. Maar niet zómaar een boot… Een heel bijzondere boot! En daarom is Max deze week het Portret van de Week. Om kennis te maken met Max èn om te lezen over de boot waar Max aan meewerkt.’
Lees de antwoorden van Max Bouwmeesters op de vijf (altijd dezelfde) vragen en maak nader kennis met hem, met zijn onderbroken studie, met ‘zijn’ boot en met hoe hij denkt over Nieuwegein.
Wie Ben je?
Ik ben Max Bouwmeesters, een 20- jarige student uit Nieuwegein. Na mijn VWO aan het Anna Lyceum, studeer ik nu Lucht– en Ruimtevaarttechnologie aan de TU Delft. In de loop van mijn tweede studiejaar heb ik gesolliciteerd bij het TU Delft Solar Boat Team, en ik ben ontzettend blij dat ik aangenomen ben. Al woon ik nu al een tijdje op kamers in Delft, ik vind het nog steeds fijn om de meeste weekenden en vakanties weer naar huis in Nieuwegein te gaan.
Wat doe je in het dagelijks leven?
Nu ben ik, samen 25 medestudenten, dagelijks druk bezig van het ontwerpen en straks bouwen van een geweldige boot op zonne-energie. Daarvoor heb ik mijn studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek een jaar stopgezet. Met deze solarboat gaan we in juli 2019 in Monaco (F) aan een race meedoen. Wat anders is dan voorgaande jaren, is dat we mee gaan doen aan het ‘offshore klassement’. Dit houdt in dat onze boot bijna 100 km op een ruige zee moet kunnen afleggen. Onze boot zal volledig afhankelijk worden van zonne-energie en moet het zeewater en golven trotseren met als doel de race te winnen.
Daarnaast willen we met deze boot een wereldrecord neerzetten door Het Kanaal van Calais naar Dover zo snel mogelijk op zonne-energie over te steken.
In het team hou ik me vooral bezig met zowel het ontwerpen van de draagvleugels (als de solarboat voldoende snelheid heeft, komt ‘ie uit het water en vliegt ‘ie als het ware over het water, slechts steunend op enkele vleugels) als de connecties die de vleugels verbinden met de boot. Zowel de vleugels als de connecties moeten aerodynamisch zijn en de boot stabiel houden.
Vrijwel al mijn tijd gaat dit jaar in het ontwerpen en bouwen van deze solarboat zitten, maar ik vind dat de moeite zeker waard. Het is namelijk een prachtig concept en ik kijk vol vertrouwen uit naar het eindresultaat. Want duurzame energie is mijns inziens de toekomst!
Naast het feit dat we bij het Solar Boat Team een geweldige boot maken, is het ook erg fijn team. Een leuke groep van 26 enthousiaste en ambitieuze studenten van de TU Delft die samen met mij deze uitdagingen aangaat. Ik ben erg blij met het gevormde team, want voor een zwaar en druk jaar zoals dit ga je elkaar echt nodig hebben.
Meer weten over ons Solar Boat Team? Kijk dan op www.solarboatteam.nl of volg het team op Facebook of Instagram.
Hoe lang woon je al in Nieuwegein?
In Nieuwegein ben ik geboren en getogen. Net als mijn broer en zus ben ik eerst naar basisschool De Krullevaar gegaan en vervolgens tweetalig VWO op het Anna van Rijn Lyceum. Momenteel woon ik technisch gezien in Delft, maar ik breng nog steeds de meeste weekenden en vakanties door bij mijn ouders in Nieuwegein, want het voelt daar voor mij nog altijd als thuis.
Wat vind je van Nieuwegein?
Ik vind Nieuwegein nog altijd een fijne stad om naar terug te komen. Ook vind ik Cityplaza een fijne winkelcentrum om af en toe langs te gaan.
Wat kan er beter in Nieuwegein?
Soms branden de lantaarnpalen overdag en zijn ze ‘s nachts uit. Ik weet niet waardoor dit komt, maar weet wel dat ik het energie verspilling vind. We moeten met z’n allen werken aan een groenere toekomst en ik vind dit dus niet kunnen.