Het is een en al verwondering als de kleuters van Montessorischool De Vleugel zelf het Noorderlicht mogen maken. Met grote ogen kijken ze toe hoe de juf met wascokrijt een dikke lijn trekt op een stuk zwart papier.
Met een papieren doekje veegt ze de lijn uit, steeds opnieuw, tot een vlammende krans van oranje, blauw en groen ontstaat. “Wauw!!” roept een paar kinderen. Juf Carola: “En dan heb ik ze. Verwondering is het mooiste dat er is.” Het maken van het Noorderlicht is onderdeel van het project Wilde dieren in de sneeuw, waarbij de kinderen van alles leren over de Noord- en Zuidpool.
Op De Vleugel aan het Mozartplantsoen wordt er graag thematisch gewerkt. Een onderwerp wordt dan vanuit allerlei hoeken bekeken en onderzocht. Het vak Kosmisch is een typisch Montessori-voorbeeld van deze aanpak. Dit omvat geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde en biologie. In de onderbouw werken de kleuters ook met het kosmische thema. Zo leren ze nu waar de Noord- en Zuidpool liggen, hoe je de temperatuur buiten meet, over spiegelen met ijsblokken en hoe je met suikerklontjes een iglo kunt bouwen.
Samen met de juf kijken ze naar een video over ontstaan van het noorderlicht. De juf maakt het vervolgens heel tastbaar, met de wereldbol erbij, de zon, magneten en andere materialen. Ze smullen ervan. Carola: “Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Je ziet het gebeuren wanneer kinderen nieuwsgierig worden. Dan gaan ze ‘aan’.” “Hé, er is een Noorderlicht in het noorden!, Ik zie groen en blauw en rose en paars! en Juf, is er ook een licht in het zuiden?”
Nieuwsgierig geworden naar het project Wilde dieren in de sneeuw? Op www.devleugel.net staat meer informatie plus foto’s van het werk van de leerlingen.