Allereerst iedereen een goed 2008 gewenst. Dat het een goed jaar mag worden voor een iedereen én voor onze stad. Dat wordt mede bepaald in hoeverre je je wilt laten beïnvloeden door de TV en de kranten. Met een half oog kijken en lezen en het eigen gezonde verstand gebruiken is daarbij een gezond basisprincipe. Want, vergeet niet dat de journalistieke objectiviteit een relatief begrip is, waarover al heel veel afgekletst is. Wanneer je naar de schrijvers van columns kijkt wordt het nog bonter. Immers, een column is bij uitstek een middel om meningen op te dringen. Dat daarbij ‘Dichtung und Wahrheit’ wel eens vrij worstelen is niet te vermijden.Zo kijk ik met genoegen naar de gedachtewisselingen tussen de fractievoorzitters van de SP en de PvdA over de binnenstad. De SP heeft de neiging om de tomaten wat wild in het rond te gooien. Waarbij het gooien belangrijker schijnt te zijn dan het raken. Zo wordt er veel beweerd, zelfs af en toe dwars door de feiten heen, en je vraagt je af wat de SP nu wil bereiken. Applaus van al diegenen die de binnenstad toch niet willen. Maar, daar schieten we natuurlijk als stad niet veel mee op. En of de SP er wijzer door wordt, is nog maar de vraag. Voordat je het weet, ben je de kiezers kwijt omdat ze genoeg hebben van al te veel negatieve geluiden.De PvdA gedraagt zich als een partij die regeringsverantwoordelijkheid heeft. Zij geeft dus toe dat sommige tomaten best terecht zijn (in tegenstelling tot de SP heeft zij ervaring met zaken die mis kunnen gaan wanneer er geïmplementeerd en uitgevoerd moet worden). Maar, de partij weet het grote doel kundig te promoten met een paar wijzigingen in de marge. Zij weet zich overigens gesteund door andere regeringspartijen, die in onze kleine stad ook al zo veel ondersteuning aan het plan gegeven hebben, dat ze nu ook niet veel ander kunnen dan doorgaan.Doorgaan vindt ook de VSP belangrijk. Dat neemt niet weg dat er tussen de tomaten van de één en de zekerheden van toekomstig succes van de ander een belangrijk speelveld is. Dat veld heet geloofwaardigheid. Enerzijds gaat het daarbij om het plan en de effecten die het voor de stad moet opleveren, zeg maar het product. Anderzijds gaat het om de communicatie die noodzakelijk is om dat plan en de uitvoering tot leven te brengen naar de Nieuwegeiners toe. Nu is er een wet in marketingland, die zegt dat je voor succes wel een goed product nodig hebt. Wanneer je daar dan vervolgens intelligent over communiceert ligt dat succes voor het grijpen.Het probleem van de politiek en de gemeente is dat ze al doende het doel en de middelen niet goed boven water krijgen. Enerzijds is dit te wijten aan de chaotische communicatie die plaats vindt. Anderzijds verandert het product ook voortdurend waarbij het soms volledig onduidelijk is waarom er fanatiek het één gecommuniceerd werd en later het ander. Het antwoord is dichter bij dan u denkt. Het bevindt zich tussen de quasi zekerheden die de gemeente jaar in jaar uit om zich heen sproeit versus de werkelijkheid en de daaruit volgende noodzaak tot veranderen.Afgelopen week was er een werkvergadering tussen ambtenaren en raadsleden. De SP was er helaas niet. Zij zouden daar geleerd hebben dat organisatorisch er nog steeds gewerkt wordt met aannames en second opinions van deskundigen maar, dat niemand echt 100 procent zeker weet hoe het er straks precies uit zal zien. De politiek zal voor een deel moeten beslissen op gevoel. Het hele proces verdient geen schoonheidsprijs. Niet omdat er verkeerd gewerkt zou zijn. Dat is af en toe bijna onvermijdelijk. Maar, omdat er telkens door de politiek en met name het college gedaan wordt of alles onder controle is en dat de resultaten er aan komen. Dat klopt nu juist niet.Het tegenovergestelde toch zeggen is daarom net zo dom als het in het wilde weg gooien met tomaten.Herman Troost