Wie dezer dagen langs boekhandel Manschot loopt, zal ongetwijfeld tussen de vrolijke bontgekleurde Kinderboekenweek-etalages de bijzondere etalage van Pink Ribbon opvallen in stijlvol zwart en roze. Met de etalage vraagt de boekhandel aandacht voor borstkanker.
Oktober is namelijk traditiegetrouw borstkankermaand. Met verschillende acties en de verkoop van allerlei producten probeert Stichting Pink Ribbon dan deze nare ziekte onder de aandacht te brengen en geld in te zamelen voor voorlichting, wetenschappelijk onderzoek op het gebied van preventie en vroege diagnose en zorgprojecten om de zorg voor de patiënt en zijn omgeving te verbeteren.De etalage maakt volgens Chris Janssen van boekhandel Manschot verschillende reacties los: “De meeste zijn heel positief, mensen vinden het goed dat we het bespreekbaar maken. Maar er zijn ook vrouwen die het naar vinden dat ze de hele maand met hun ziekte geconfronteerd worden.” Een op de negen vrouwen wordt door borstkanker getroffen, zoals ook op de etalageruit te lezen is. Vandaar ook de ‘spiegel’: het kan ook jou overkomen. Zelfs mannen kunnen slachtoffer worden, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het verhaal van balletdanser en choreograaf Han Ebbelaar.Manschot doet elk jaar mee met de Pink Ribbon-actie. Dit jaar heeft de boekhandel het groot aangepakt en door een bedrijf uit IJsselstein de etalage laten inrichten: “Dat is onze donatie aan het goede doel”, aldus Janssen. “Het is ook je functie als boekhandel. Je bent cultuurdrager, wilt mensen informeren. We krijgen heel veel klanten binnen met kanker. Door de etalage kun je borstkanker visueel maken. Het is een andere manier van je etalageruimte gebruiken.” Bij de boekhandel zijn het Pink Ribbon- tijdschrift en de roze Pink Ribbon- agenda te koop.