Daar heb ik bij mijn eerdere opmerkingen over de Vitras-perikelen toch een fout gemaakt! Niet de gemeente heeft het contract beëindigd, maar Vitras gooide de handdoek in de ring. Dat is dan hierbij recht gezet. Voor de ambtelijke organisatie en het college klinkt dat misschien aangenamer, maar veel verandert er natuurlijk niet. In feite is recentere informatie aanleiding tot nog meer zorg. De verantwoordelijke wethouder houdt vol dat bij het einde van dit jaar iedereen weer een goede hulp zal hebben. Daar wordt vreselijk hard voor gewerkt en dat moet lukken. De gemeente heeft immers nog meer aanbieders achter de hand. Wel dertien. Dat zijn er inmiddels elf, want één schijnt failliet te zijn en een andere doet niet mee aan zorg, of iets dergelijks. Blijft de vraag wat de anderen kunnen, wat dat gaat kosten en of het werkelijk gaat lukken? De uitgesproken bezweringsformules bieden namelijk geen enkele garantie.Blijft de vraag waarom de gemeente dat al niet wist toen ze de onderhandelingen met Vitras begonnen? Het zou heel nuttig geweest zijn dit vooraf uit te zoeken. Naar verluidt betaalt de gemeente een relatief hoog tarief en wanneer je de kosten goed in het vizier wilt houden, is het niet verkeerd om af en toe de markt eens door te nemen. Niet alleen betreffende prijsontwikkelingen, maar ook om te leren of de contractpartners goed draaien, geen financiële problemen hebben en flexibel kunnen reageren wanneer er extra vraag op hen af komt. Die kennis helpt bij het onderhandelen over contractvernieuwing of verlenging. Dat kan bijzonder nuttig zijn bij het snel reageren wanneer bestaande contracten niet meer door kunnen lopen. Om wat voor reden dan ook… Dat voorkomt misschien een grote groep werkelozen en een nog veel grotere groep heel bezorgde klanten. Vooral de ouderen – en daar gaat het vaak om – zitten niet te wachten op het wisselen van huishoudelijke hulp. Zeker niet als die van de afgelopen tijd het goed en gezellig doet.Voorbereid zijn en adequaat kunnen handelen is absolute noodzakelijk. Uitgaande van 275 medewerkers van Vitras, die elk zo’n 30 uur draaien gedurende 48 weken per jaar, kom je met een foutmarge toch ergens tussen de drie en de vierhonderdduizend uur hulp voor zo’n 1.500 tot 2.000 personen (Lopik en Nieuwegein samen). Er kan een schattingsfout in zitten maar het enige wat zeker duidelijk wordt, is het feit dat het hier om een grote operatie gaat. Dat tolereert eigenlijk niet discussies die leiden tot het opzeggen van een contract, waarna er vervolgens aan de grote improvisatie moet worden begonnen. Dit vraagt om veel pro-actiever denken en doen van het college. Dit vraagt ook om zeer goed uitgewerkte communicatie naar de betrokken klanten.Wij zijn benieuwd hoe dit alles gaat aflopen, vooral met het oog op de betrokken zorgcliënten. Die hebben hulp nodig en de zekerheid dat ze daar op kunnen bouwen. In de winter, in de zomer en ook als er een contract niet meer verlengd wordt. Wij verwachten van deze PvdA-wethouder dat ze daarvoor staat en het ook voor elkaar krijgt!