Toch wel leuk dat in deze eerste weken van 2006 er zoveel goeds over onze stad verteld kan worden. Voeg daarbij de advertentie van de VVD waar hun successen uit de laatste vier jaar geëtaleerd worden en het plaatje is compleet. Nu vind ik het niet meer dan normaal dat onze burgervader lekker tegendraads, "positief nieuws is geen nieuws" dan toch maar eens aangeeft wat er allemaal goed gaat en bereikt is in onze stad. Dat mag hij wat mij betreft veel vaker doen. Daarvoor is hij ook de aangewezen persoon.Wat de VSP betreft zit daar nog een tweede kant aan. Wanneer de burgemeester dat doet en dat geldt voor alle gemeentes in Nederland, dwingt hij of zij in feite ook de organisatie die achter hem of haar staat, tot activiteiten die dat positieve geluid inhoud moet geven. Dat vraagt dan om inspiratie en sturing vanaf het bestuurdersniveau en motivatie en enthousiasme op het niveau van de uitvoerders. Om dat allemaal te bereiken zal ook op dat niveau meegedacht moeten worden met de doelstellingen van de gemeente en de manier van aanpak en communicatie daar omheen. Wanneer dat goed gedaan wordt, kan het dus niet zo zijn dat burgemeesters positieve verhalen vertellen terwijl ondertussen een afdeling stadsbeheer alle woningen in Nieuwegein voorziet van een schrijven dat tekenen geeft van een behoorlijk onbegrip hoe je met inwoners moet communiceren.We zijn dan dus weer terug in Nieuwegein waar kennelijk niemand echt verantwoordelijk is over de communicatie naar de burgers. Nu wordt er heel veel vergaderd en gecommuniceerd in de gemeentelijke organisatie. Maar om een brief, bijna circulaire, die in bijna dertigduizend exemplaren huis aan huis verspreid moet gaan worden, nog eens te laten dubbelchecken door andere ambtelijke ogen, teneinde zeker te zijn dat het verhaal er goed staat en op de juiste manier communiceert, is kennelijk te veel gevraagd. Of erger nog; zou dat wel gebeurd zijn en toch is het document er zo uitgegaan, dan bewijst dat een lamentabel gebrek aan begrip hoe je positief moet communiceren.De politici worden er op aangesproken via telefoon en door brievenschrijvers. Maar zijn in feite niet de bestuurslaag die qua uitvoering veel aan dit verhaal kunnen doen. Behalve zich realiseren dat als topje van de ijsberg dit rondschrijven toch aandacht vernieuwd. Collega Wijntjes van het CDA schrijft een "logje" waarin hij het verhaal afdoet als: "niet al te handig gebracht en met te weinig begrip voor bijvoorbeeld de ouderen." Daarna concentreert hij zich op het feit dat er noodzakelijkerwijs goede regels moeten zijn om van de stad geen puinhoop te maken. Daar is niets mis mee. Toch denk ik dat de politiek in dit geval, maar ook met vele andere zaken, veel meer aandacht moet besteden aan de uitvoering van de plannen en de communicatie daar omheen. "C’est le ton qui fait la musique", zeggen de Fransen Gelijk hebben ze. Vooral wanneer er eenstemmigheid moet zijn tussen bestuurders en uitvoerders. Lukt dat, dan kan het positieve verhaal met nog meer zekerheid en inhoud verteld worden en niet alleen door burgemeesters. Dan krijgen de inwoners van de stad ook de indruk dat het niet alleen om verhalen gaat maar de zaken in feite ook zo plaats vinden. Dat is een goed doel om met zijn allen naar te streven.En wat de reclame van de VVD betreft? Die is vermakelijk nu uit de gevoelde noodzaak om de eigen verdiensten te etaleren ook blijkt dat men niet zeker is of de kiezer daar wel iets van gemerkt had. Los nog van de vraag of die verdienste zo maar alleen door de VVD geclaimd mogen worden.