Na veertig jaar trouwe dienst zou tram SIG-5027 als eerbetoon een mooie plek krijgen. De provincie schonk een deel van de tram in 2020 aan Nieuwegein, om bijvoorbeeld in de centrale hal van het Stadshuis of bij het nieuwe busstation te zetten. Maar uit een brief van de burgemeester en wethouders in Nieuwegein blijkt dat het toestel tóch naar het oud ijzer gaat.
De SIG-5027 tram
De tram reed tussen Nieuwegein en Utrecht. Eén van de redenen waarom het tramdeel geen definitief eerbetoon krijgt, is omdat de gele verf chroom-6 bevat. Deze schadelijke stof werd ooit gebruikt omdat het een roestwerende werking heeft. Maar de stof schadelijk als het in direct contact komt met het menselijk lichaam. Het verwijderen van de chroom-6 zou zo’n 30.000 euro kosten.
Ook is het de gemeente Nieuwegein niet gelukt een passende plek voor het kopstuk te vinden. Zo zou het onderdeel te zwaar zijn voor het Atrium in het Stadshuis. Ook City, het stadscentrum in Nieuwegein, is niet geschikt “omdat het niet binnen de duurzaamheid- en kwaliteitsambities past die daar nagestreefd worden”, zo luidt de brief.
Ook geen stichting of museum
Als derde reden noemen de burgemeester en wethouders het veiligheidsaspect. De tramkop is nu een ‘lege huls’, schrijft de gemeente Nieuwegein. Om het onderdeel veilig te maken, moeten alle scherpe onderdelen eruit gesloopt worden. Daarnaast zou er een nieuw bedieningspaneel en informatievoorziening nodig zijn. Ook dit brengt extra kosten met zich mee.
Tot slot is geen stichting of museum bereid gevonden het kopstuk over te nemen. Nieuwegein kiest er nu voor om het tramdeel definitief af te voeren. Dat besluit zou ook besproken zijn met de provincie Utrecht. De komende maanden onderzoekt de gemeente hoe dat precies gaat gebeuren en wat daarvoor betaald moet worden.
Het eerste tramstel voor de Utrechtse sneltram wordt afgeleverd; 17 juni 1982