De demontage van de oude Lekbrug over de A2 tussen Nieuwegein en Vianen gaat definitief door. De brug is technisch gezien nog in prima staat. De afgelopen maanden is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd om te kijken of de brug een nieuwe functie zou kunnen krijgen. Op basis van de resultaten van dat onderzoek heeft Rijkswaterstaat besloten de sloop door te zetten.
De beslissing om de brug te slopen doet ongetwijfeld pijn bij stichting Boogbrug Vianen. De stichting onderleiding van Wim van Sijl maakte zich al jaren hard voor het behoud van de brug.
Volgens Rijkswaterstaat zijn de alternatieve functies van de brug niet haalbaar. Er wordt wel onderzocht of delen van de brug kunnen worden hergebruikt.
De A2-boogbrug tussen Nieuwegein en Vianen werd in 1936 geopend en kreeg aan het eind van de vorige eeuw twijfelachtige roem als een belangrijk fileknelpunt. Rijkswaterstaat legde er rond de eeuwwisseling twee nieuwe bruggen naast om het verkeer beter te laten doorstromen. Dat was volgens de dienst ook het doodvonnis voor de brug.
De uitvoering van het ontmantelen van de Boogbrug is nog niet aanbesteed aan een aannemer. Zo gauw dit bekend is en de gekozen aannemer een plan van aanpak voor de sloop kan overleggen komt er duidelijkheid over planning en tijdsduur.
Op 13 november 2013 heeft een bestuursrechter bepaald dat de brug mag worden gesloopt. Over het behoud van de stalen boogbrug over de Lek is meer dan 10 jaar gestreden door Stichting Boogbrug Vianen die de brug als gemeentelijk monument wilden laten aanwijzen. Er zijn boogbruggen uit dezelfde tijd, zoals de Waalbrug bij Nijmegen, die wel een monumentenstatus hebben. De brug tussen Nieuwegein en Vianen krijgt deze status dus niet.