De Oranjebrug in Vreeswijk wordt opgeknapt. Momenteel staat hij in de steigers en is volledig ingepakt. De werkzaamheden duren tot eind augustus. Het conserveren van een brug is een omvangrijk werk dat enkele weken duurt. Eerst moeten de oude verflagen verwijderd worden en daarna moet een nieuw conserveringssysteem in verschillende lagen worden opgebracht. Gedurende de werkzaamheden is het niet mogelijk de brug te bedienen en zal er dus geen scheepvaart mogelijk zijn. Wel is er een beperkte doorvaart mogelijk voor sloepen en roeiboten. Het wegverkeer kan gebruik blijven maken van de Oranjebrug, er is wel een hoogtebeperking van 6 meter.
De aannemer past een innovatieve manier van verwijderen van de oude verflagen toe. Deze zogenaamde inductiemethode is milieuvriendelijk en geeft minder (geluids)overlast als de tot nog toe gebruikelijke methode van mechanisch verwijderen van de oude verflagen. Dit gebeurt namelijk door stralen en slijpen. Door toepassing van deze nieuwe methode wordt stralen en slijpen tot een minimum beperkt. Volgens de milieueisen voor het opvangen van verfresten wordt de Oranjebrug helemaal ingepakt. Begin deze week was het zover.