Ondanks leveringsproblemen rond accu’s en chips is de opmars van de elektrische auto gewoon doorgegaan in 2021. De grootste winnaar op het EV-toneel was de Peugeot e-2008 wanneer we kijken naar percentages. Gemeten in absolute getallen was de Volkswagen ID.3 die in 2021 een groei van 1000 exemplaren op de Nederlandse markt zag en als winnaar uit de bus kwam. Je kon eerder al lezen hoe het zat met de elektrische auto in Nieuwegein en omstreken op onze website, maar wat betekent die opmars nou eigenlijk voor jou? Heb jij al een bezoek aan de dealer geboekt en je meterkast geïnspecteerd, of ben je nog vooral aan het rondkijken?
Minder kinderziektes, lagere instapdrempel, meer laadpunten
Jaren geleden stond je als consument voor de keuze; blijven rijden op fossiele brandstoffen en de hogere belasting en brandstofprijzen voor lief nemen, of overstappen op elektrisch en de uitdaging aangaan van het vinden van laadpalen, een lage actieradius en vervelende en unieke problemen onder de motorkap waar geen enkele garage raad mee wist.
Die situatie is nu volledig anders. De actieradius van de gemiddelde EV is meer dan prima voor een standaardforens, waarbij er tal van laadpalen door heel Nederland te vinden zijn. Wist je dat Nederland nog altijd voorloper is op het gebied van publieke laadpalen? Ook zijn de meeste kinderziektes uit de volledig elektrische modellen en de plug-in hybriden. Sterker nog, er wordt nu al druk gekeken naar slim laden en auto’s die bidirectioneel kunnen laden. Deze accupakketten kunnen niet alleen geladen worden; zij leveren ook terug aan het netwerk wanneer er stroom nodig is en de zonnepanelen op je dak even niets doen (bijvoorbeeld midden in de nacht).
Ook zijn de instapmodellen aanzienlijk goedkoper geworden. Dit heeft onder andere te maken met nieuwe manieren van produceren, minder geld naar R&D en het gebruiken van bestaande platformen, waar nieuwe modellen op geplaatst worden. Hiertegenover staat dat de hogere prijzen voor de chips en accupakketten de instapmodellen wél duurder hebben gemaakt dan de autofabrikanten ons beloofden.
Stap jij over naar elektrisch rijden?
Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. Anderen twijfelen en hebben daar zo hun redenen voor. Een van de redenen om de stap uit te stellen, zijn de extra kosten die komen kijken bij de elektrische auto. Met alleen een EV ben je vaak niet klaar; er moet een laadkabel, mobiele lader of laadpaal aangeschaft worden zodat je thuis kunt laden. Voordat je die kunt gebruiken, moeten er vaak aanpassingen gedaan worden in de meterkast; een oudere groepenkast is niet altijd geschikt voor het aansluiten van een laadpaal of laadpunt. Doe je dit via Superflink.nl, dan kun je rekenen op de beste prijs-kwaliteitverhouding en professionele installatieservice met landelijke dekking.
Een ander punt om rekening mee te houden, is de autoverzekering. Voor een elektrische auto ligt die gemiddeld hoger vanwege de hogere nieuwwaarde (en daarmee vervangingswaarde), plus het hogere gewicht. Dit verdien je echter makkelijk terug met de besparing op de brandstofkosten.