Te smal, te druk en te dicht bij de snelweg. Fietsers die over de Jan Blankenbrug rijden – de brug tussen Vianen en Nieuwegein – zijn het er al jaren over eens: dat pad is onveilig, ook de Fietserbond in Nieuwegein liet zich eerder daarover uit. Inwoners klagen al twaalf jaar, maar pas nu pakt Rijkswaterstaat het fietspad aan. Want het pad verbreden op hetzelfde plak asfalt? Dat gaat niet zomaar. “Alle banen moeten een stukje opschuiven.”
Het is een “ellendig” stuk om te fietsen, als je het een man met een wielrenhelm vraagt. Hij stapt van zijn fiets af en wijst: “Zie je hoe dicht je op de A2 zit? Als daar iets gebeurt, ben je als fietser echt de pineut. Daarom fiets ik altijd een tíkje harder over die brug heen.”
Het fietspad over de Jan Blankenbrug is al jaren onderwerp van gesprek. In 2012 al klaagde de toenmalige gemeente Vianen over ‘de onveiligheid’ van de rijbanen. “Het speelt al ontzettend lang, ja”, weet Joop van Montfoort, destijds raadslid maar nu wethouder in Vijfheerenlanden. “Toen de brug in 1999 werd gebouwd, ging het goed. Pas toen het steeds drukker werd en er steeds harder rijdende e-bikes bijkwamen, begonnen mensen het gevaarlijker te vinden.”
Uit het verkeersonderzoek dat Roelofsgroep uit Den Ham in 2020 voor Rijkswaterstaat heeft mogen uitvoeren bleek al dat de verkeerssituatie bij fietsers over de Jan Blankenbrug voor een onveilig gevoel zorgde.
‘In het onderzoek is vastgelegd op welke punten (brom)fietsen te dicht langs elkaar fietsen met een groot snelheidsverschil. Vooral in de ochtendspits zie je over de hele lengte van het fietspad dat de gebruikers van het fietspad te dicht bij elkaar komen. Ook hebben de gebruikers veel last van wind.’ Het onderzoek is inmiddels door Roelofs afgerond en Rijkswaterstaat gaat nu de nodige maatregelen treffen.
‘Écht heel smal’
Jarenlang lobbyt de gemeente of dat pad niet wat breder kan. Fietser Lianne, die elke week drie dagen over de brug heen rijdt, snapt dat heel goed. “Het is écht heel smal. Je hebt een stukje fietspad waar je ook nog eens tegenliggers tegenkomt. Combineer dat met de harde wind die hier altijd lijkt te waaien, en je hebt een onveilig gevoel.”
Toch duurt het – als je het inwoners vraagt – “erg lang” voor het fietspad daadwerkelijk wordt vernieuwd. Toch kon het niet anders, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. Waar haal je de centimeters vandaan om het fietspad te verbreden, om maar iets te noemen. Die centimeters kan je alleen maar halen uit de rest van de bestaande brug: de rijbanen van de A2, dus.
Rijbanen opgeschoven
Wethouder Van Montfoort loopt een stukje op het fietspad dat verderop wordt verbouwd. Meerdere kranen en vrachtwagens rijden heen en weer. “Wil je het voor de fietsers ruimer maken, moeten de rijbanen allemaal als het ware naar links. Daar zat iétsjes ruimte. Dat betekent dus niet dat automobilisten een veel kleinere rijbaan krijgen, maar dat ze gewoon een stukje worden opgeschoven.”
Eerst was het fietspad 2,8 meter breed, straks wordt dat 3,5 meter. Nogal een verschil, als je het de wethouder vraagt. “Het lijkt niks, maar dat is voor een fietser een héle verbetering. Om het nog veiliger te maken, plaatst Rijkswaterstaat ook lamellen tussen het fietspad en de snelweg. Die houden de veroorzaakte wind zo goed mogelijk tegen.”
Maandag weer open
Fietsers maken deze week gebruik van een tijdelijk fietspad over de Jan Blankenbrug. Rijkswaterstaat laat weten dat het nieuwe, bredere fietspad komende maandag, 26 augustus, opent. Fietsers halen daarom al opgelucht adem. Een moeder en dochter die de route naar een nieuwe middelbare school oefenen, bijvoorbeeld. “Het is een fijner gevoel dat mijn dochter straks wat meer ruimte heeft als ze hier fietst. Dan voelt het hopelijk veiliger aan.”