De tram die vanmorgen is ontspoord ter hoogte van de halte Doorslag is geborgen. Het was voor de tweede keer in korte tijd dat een tram ernstig ontspoorde in Nieuwegein. “Dat er dit jaar nog geen doden zijn gevallen mag een wonder heten” aldus een omstander vanmorgen die aanwezig was bij het ongeval. Het tramverkeer kan mogelijk pas donderdagmorgen/middag weer worden hervat. Tot die tijd worden bussen ingezet als vervangend vervoer. Bij het ongeval van vanmorgen vielen zes gewonden.
Hoe veilig zijn de trams?
Gedeputeerde Arne Schaddelee van de provincie Utrecht is politiek verantwoordelijk voor de trams in Utrecht. Hij ziet geen reden om meer overwegen van de sneltram naar Nieuwegein en IJsselstein beter te beveiligen met bijvoorbeeld spoorbomen. De bestuurder zei dat in een commissievergadering met Provinciale Staten. “Het tramsysteem dat we hebben is veilig, dat blijkt ook uit alle monitoring die we doen”, aldus de gedeputeerde.
Wel geeft hij aan onderzoek te willen doen naar het ontsporen van de nieuwe trams. Volgens hem hoeft er niet per se een verband te zijn tussen de ongelukken van de afgelopen drie maanden. Schaddelee pleit ervoor om de resultaten af te wachten, ook al is het volgens hem verleidelijk om nu al conclusies te gaan trekken. “Want ik moet u zeggen dat het wel wat veel begint te worden”, zegt Schaddelee. De provincie verwacht na de zomer de resultaten van het onderzoek te hebben.
“We begrijpen heel goed dat mensen bezorgd zijn. Ook wij willen weten hoe het met dit voertuig zit en wat dat betekent voor de veiligheid”, zegt woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie Utrecht.
In maart ging het mis op de Uithoflijn en vorige maand ontspoorde een tram in Nieuwegein nabij het St. Antonius Ziekenhuis. De ontsporingen roepen de vraag op of de Spaanse lagevloertrams van CAF te kwetsbaar zijn.
Onze samenwerkingspartner RTV Utrecht sprak naar aanleiding van de ontsporing in Utrecht met railbouwkundig expert Michaël Steenbergen van de Technische Universiteit Delft. Hij zei toen dat de nieuwe lichtgewicht sneltrams die in Utrecht rijden, per definitie gemakkelijker zijdelings uit de rails gedrukt worden.
Volgens Van Dopperen is uit het onderzoek naar de ontsporing bij de Galgenwaard niet gebleken dat de nieuwe sneltrams extra kwetsbaar zijn. “Het rapport over de ontsporing op de Uithoflijn is net klaar en simulaties hebben uitgewezen dat ook andere type lagevloertrams zouden zijn ontspoord. Er is geen aanwijsbaar verband met de tram aangetoond. Dit is een uitgebreid onderzoek geweest voor deze locatie en voor dit incident. Maar goed, feit is dat er nu drie ontsporingen zijn geweest. Ik sluit dus niet uit dat we ook bij dit incident in Nieuwegein weer een simulatie laten uitvoeren om opnieuw na te gaan wat andere trams hadden gedaan als ze met deze impact door een auto zouden zijn geraakt.”
Van Dopperen wijst erop dat elk ongeluk weer anders is. “We moeten het per incident onderzoeken. Het hangt af van de snelheid waarmee de tram is geraakt, in welke hoek en op welke locatie. Ook gaan we kijken of er bij het incident van vanmorgen door rood is gereden. Duidelijk is nu alleen dat de automobilist de kruising over is gegaan bij de Roerdomplaan in Nieuwegein.”
Ook verwacht Van Dopperen dat er zal gekeken worden naar mogelijke andere ongelukken met de CAF-tram. ‘Het is geen nieuwe tram. Hij rijdt al jaren in andere steden, maar we zullen ook in de historie teruggaan en kijken naar soortgelijke incidenten met deze Spaanse tram.”
Geen mensen op perron
Op de plek waar de tram op het perron terecht is gekomen, stonden op dat moment geen mensen. “Een geluk bij een ongeluk”, aldus de zegsman. Dat er zes mensen in de auto en de tram lichtgewond zijn geraakt, noemt hij “buitengewoon vervelend”. “Gelukkig zijn het geen ernstige verwondingen.”