“Eerst door de tijdmachine natuurlijk.” Een van de ouders leidt de leerlingen naar de ingang van het museum, een futuristisch uitziende deur van ‘metaal’ met allerlei knoppen om de tijd in te stellen. Het museum is één van de projecten van Montessorischool De Vleugel tijdens de Kinderboekenweek.
Met grote ogen kijken de allerkleinsten om zich heen als ze aan de andere kant de tijdmachine weer uitkomen. De bibliotheek van de school is omgetoverd tot een heus museum, passend bij het thema van de Kinderboekenweek dit jaar: “En toen? ….. het ontdekken van werelden van vroeger.”
Het museum is door ouders van de school opgezet en kent vier periodes: de prehistorie, de tijd van de Grieken en Romeinen, de middeleeuwen en de moderne tijd. Al vinden de kinderen de attributen uit de moderne tijd, zoals de handnaaimachine, het petroleumstel en een van de eerste spelcomputers ook al stokoud.
Friese doorlopers
Veel aandacht krijgt de prehistorie met de dinosauriërs en fossielen. Net als in een echt museum staan er overal kaartjes met ‘Niet aankomen’, maar de speelgoeddino’s zijn voor de kleuters onweerstaanbaar. Ook het Playmobil-leger ‘uit’ de middeleeuwen is favoriet. De oudere kinderen krijgen een vragenlijst waarvan de antwoorden vindbaar zijn in het museum. Zo speuren ze naar Playmobil-figuurtjes die niet thuis horen in de ridderstoet. Soms is het even goed zoeken, want wat zijn Friese doorlopers eigenlijk of duiten als betaalmiddel? Als echte Montessori-kinderen zoeken ze het helemaal uit en stellen ze veel vragen. Want juist dat is wat de school bovenal wil bereiken: dat de kinderen ook als ze straks volwassen zijn nieuwsgierig blijven. Dat ze zich blijven verwonderen over het leven, want ontdekken ís leren.
Naast het museum waren er nog verschillende andere activiteiten tijdens de Kinderboekenweek. De Klankenkaravaan kwam langs om samen met de kinderen te dansen als dino’s, ridders & prinsessen of juist heel modern. Ouders hebben een piramide gemaakt waarin de kinderen zich lekker terug kunnen trekken met een boek. Er is rond het thema Middeleeuwen gewerkt met vilt en wol en leerlingen mochten zelf ontdekken hoe ze een piramide konden bouwen van toiletrollen. Natuurlijk is er veel voorgelezen, vooral uit een van de vele nieuwe boeken voor de bibliotheek van de school.