OM eist jaar cel tegen chauffeur die zus van bekende kickbokser doodreed bij Nieuwegein

“Die dag is alles mij afgenomen. Het verlies is niet in geld uit te drukken.” Het zijn woorden van oud-kickbokser Robin van Roosmalen vanochtend in de rechtbank over de fatale aanrijding op de A2 bij Nieuwegein. Zijn 29-jarige zus Melissa kwam om het leven, zelf raakte hij zwaargewond. De Utrechtse vrachtwagenchauffeur E. J. stond terecht voor het veroorzaken van het dodelijke ongeluk bijna twee jaar geleden.

Volgens de officier van justitie is bewezen dat de 45-jarige man het ongeluk heeft veroorzaakt door zeer onvoorzichtig en zeer onoplettend rijgedrag. Hij heeft volgens de officier een hoge mate van schuld aan de dood van de jonge vrouw en de ernstige verwondingen van haar broer. Het OM eist een jaar celstraf en vier jaar rijontzegging tegen de vrachtwagenchauffeur.

Autopech
Het was ongeveer 14.45 uur toen Robin en Melissa merkten dat het rode olielampje op het dashboard van hun Fiat 500 brandde. Bovendien verloor de kleine auto snelheid. De broer en zus reden bij Nieuwegein op de parallelbaan van de A2 richting Utrecht. De auto werd netjes op vluchtstrook gezet en Robin belde de ANWB voor hulp.

Een ANWB-medewerker checkte nog of ze de alarmlichten hadden aangezet en de auto waren uitgegaan. Dat hadden ze gedaan, maar Melissa had geen jas bij zich en kreeg het koud. Ze ging in de auto op de passagiersstoel zitten met haar benen naar buiten. Op dat moment werd de Fiat van achteren geramd door een vrachtwagen die zonder te remmen met 83 kilometer per uur over de vluchtstrook aan kwam rijden.

Weggeslingerd
Een getuige zag hoe de twee slachtoffers werden weggeslingerd en de berm in vlogen. Robin zag Melissa na de klap met haar gezicht in een plas water liggen. Hij wilde naar haar toe, maar kon niet opstaan omdat zijn bekken en rugwervels gebroken waren. Melissa overleed korte tijd later in het ziekenhuis aan hersen- en nekletsel.

De Mercedes-vrachtwagen van de Technische Unie vloog door de klap door de vangrail en kwam op de hoofdrijbaan tot stilstand. De chauffeur zegt dat hij niet had gemerkt dat hij op de vluchtstrook reed en weet ook niet hoe hij daar terecht is gekomen. Hij had de Fiat van de slachtoffers pas gezien toen het al te laat was en hij niet meer kon remmen of uitwijken.

Niets gemerkt, niets gezien
Waarom E. J. de Fiat met alarmlichten niet heeft gezien, blijft ook na de rechtszaak een raadsel. Het was niet druk op de weg en het zicht was goed. De stilstaande Fiat moet voor een oplettende bestuurder vanaf een afstand van 150 meter zichtbaar zijn geweest, stelde de officier van justitie. De verdachte reed ongeveer 6,5 seconde over de vluchtstrook en ging er recht op af.

Uit technisch onderzoek blijkt dat de truck geen technische gebreken had. De Mercedes reed door cruisecontrol een constante snelheid. Hij moet met een geleidelijke beweging in vrijwel rechte lijn op de vluchtstrook terecht zijn gekomen. De chauffeur hoorde het alarmeringssysteem voor het overschrijden van de doorgetrokken streep niet afgaan, maar dat zou uitgeschakeld kunnen zijn geweest, stelt het OM.

De chauffeur was niet onder invloed. Volgens zijn vrouw is hij een gelovig mens en gebruikt hij nooit drank of drugs. Uit onderzoek blijkt ook dat hij niet bezig was met zijn telefoon en twee minuten voor de klap had hij voor het laatst op zijn navigatieapparaat gekeken.

Na het ongeluk werd het gerucht verspreid dat de chauffeur met een iPad op zijn stuur naar een film had zitten kijken. Daar is geen echter enkel bewijs voor gevonden, benadrukten zijn advocaat en de officier van justitie. Hij had geen iPad bij zich en zijn vrachtwagen lag er ook geen. De rechtbank vroeg hem er wel naar, maar hij wees die ongefundeerde beschuldiging stellig van de hand.

‘Alles is mij afgenomen’
Robin van Roosmalen maakte gebruik van het spreekrecht. Dat viel hem merkbaar zwaar. “Die dag is alles mij afgenomen”, zei hij snikkend. “Ik hoop dat alles netjes en met gerechtigheid wordt afgehandeld. Ik snap ook dat het moeilijk is voor meneer, maar dat is niets vergeleken met ons. Ik hoop dat hij alles eerlijk zegt.” Over een eventuele schadevergoeding wilde hij het vandaag niet hebben, dat komt mogelijk later.

Door het ongeluk is hij zijn beste maatje kwijtgeraakt en kan hij zijn beroep en passie niet meer uitoefenen. Robin was een kickbokser van wereldniveau, een beroeps MMA-vechter. Dat kan hij niet meer. Na het ongeluk moest hij vier keer worden geopereerd en kan hij zich in het gewone leven redelijk redden. Hij heeft een opleiding gevolgd en is nu persoonlijk begeleider van alcohol- en drugsverslaafden.

Bitter en bedroefd
De ouders van Melissa en Robin vonden het te zwaar om bij de zitting aanwezig te zijn. Hun advocaat las namens moeder een droevige en bittere verklaring voor. “Hij mag nooit meer rijden. Hij heeft bijna twee van mijn kinderen vermoord”, schreef zij. De ouders vorderen elk een schadevergoeding van 2500 euro. De moeder en de officier van justitie nemen het de verdachte ook enorm kwalijk dat hij na het ongeluk geen enkel medeleven liet blijken.

Volgens de advocaat van de chauffeur klopt dat laatste niet. Hij zou meerdere keren hebben laten weten dat hij contact wilde leggen met de nabestaanden, maar de politie en het OM zouden hem hebben laten weten dat de familie daar geen behoefte aan had. Hij betuigde tijdens de zitting meermaals diepe spijt en vindt het verschrikkelijk wat hij heeft veroorzaakt, maar kon daarvoor geen verklaring geven.

‘Vrijspraak of taakstraf’
De verdediging reageerde geschrokken op de celstraf die het OM eist. Een dergelijke straf eis je alleen als sprake is van grove snelheidsovertredingen, alcohol en drugs en het bewust nemen van heel grote risico’s, vond zij. Volgens haar heeft E. J. geen strafbare handelingen verricht en zou hij vrijgesproken moeten worden. Als de rechtbank het anders ziet, zou alleen een taakstraf op zijn plaats zijn.

Robin van Roosmalen reageerde daar via zijn advocaat kort op. “Mijn cliënt krijgt er geen warm gevoel van als meneer naar de gevangenis gaat, maar ook niet dat hij taxichauffeur wil worden”, zei de raadsman. De Utrechter heeft sinds het ongeluk niet meer als vrachtwagenchauffeur gewerkt, ook omdat hij door de verwondingen aan zijn hand niet meer kan laden en lossen. Hij is nu van plan om taxichauffeur te worden.

Of de vrachtks Ozingawagenchauffeur geruime tijd in de gevangenis moet doorbrengen of op vrije voeten blijft, wordt over twee weken duidelijk. De rechtbank doet op donderdag 5 januari uitspraak.

Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht / Riks Ozinga

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk