Het Openbaar Ministerie eist zes jaar gevangenisstraf tegen de 22-jarige Utrechter die eind vorig jaar een dodelijk ongeluk veroorzaakte op de A2 bij Nieuwegein. Hij reed op woensdagavond 23 december minstens 256 kilometer per uur toen zijn Audi RS6 auto een klapband kreeg en tegen de auto van een 20-jarige vrouw uit Nieuwegein reed. Zij overleed ter plekke. De bestuurder en andere inzittenden sloegen op de vlucht.
Volgens de officier van justitie is verdachte Marco van D. schuldig aan dood door schuld door roekeloos rijgedrag. Naast een celstraf zou de rechtbank hem een rijontzegging van tien jaar moeten opleggen. Ook zou hij de nabestaanden tienduizenden euro’s schadevergoeding moeten betalen, vindt het OM. Verder zou de Utrechter een openstaande voorwaardelijke straf van drie maanden, voor een inbraak, nu alsnog moeten uitzitten.
Testrit voor plofkraak
“We gingen een rondje rijden en ik wilde uitproberen hoe hard de auto kon. Het was een stomme en impulsieve actie”, zei de verdachte tegen de rechters. Maar volgens de officier van justitie waren de verdachte en de drie andere inzittenden aan het testten of de in Duitsland gehuurde Audi geschikt was als vluchtauto bij een plofkraak. Daarvoor zou er geen snelheidsbegrenzer op moeten zitten. Tijdens de zitting wilde Van D. daar niet op ingaan, omdat het onderzoek nog loopt. Maar het OM is van plan hem daar ook voor te vervolgen.
Van D. zou met de anderen hebben afgesproken bij een garagebox in Overvecht. Een van de anderen zou de auto een dag eerder in Duitsland hebben gehuurd en met 1.000 euro cash hebben betaald. De politie zag hen die avond rijden. In Groenekan werd getankt en werden ook jerrycans met benzine gevuld. Daarna reden zij met extreem hoge snelheden via de A27 en A2 naar Everdingen. Daar gingen ze weer richting Utrecht.
Crash
Bij Nieuwegein ging het echter mis. De Audi kreeg op de linkerbaan een klapband, klapte tegen de vangrail en ramde vervolgens de Peugeot van de 20-jarige Nieuwegeinse, die geen schijn van kans had. Toen de Audi honderden meters verderop tot stilstand kwam, bekommerden Van D. en zijn inzittenden zich niet om mogelijke slachtoffers. Ze renden de snelweg over en gingen er via de geluidswal bij IJsselstein vandoor.
Van D. werd in IJsselstein opgepikt door de man die in de Audi naast hem zat en zijn eigen auto was gaan halen. Zij wisten niet dat deze auto in verband met een groot plofkraakonderzoek door de politie was voorzien van afluisterapparatuur. Volgens het OM werd direct gesproken over het ongeluk en de ernstige gevolgen daarvan. Op basis van de gesprekken werden Van D. en de andere inzittenden uiteindelijk aangehouden.
Risico aanvaard
Uit technisch onderzoek en data uit de auto blijkt volgens het OM dat de verdachte over een afstand van 23 kilometer gemiddeld 175 kilometer per uur reed. Dat betekent dat hij op grote stukken topsnelheden van zo’n 300 kilometer per uur haalde. De verdachte heeft daarmee volgens de officier van justitie willens en wetens het risico aanvaard op een ernstig ongeluk met fatale afloop.
Volgens Van D. kun je met Audi RS6 probleemloos 300 kilometer per uur rijden. Hij had naar eigen zeggen in Duitsland al de nodige ervaring opgedaan met soortgelijke Audi’s. Met de technische staat van de auto was volgens hem niets mis. Omdat hij telkens op de linkerbaan had gereden, zou er geen gevaar zijn geweest voor andere weggebruikers. Zijn advocaat pleitte daarom voor vrijspraak van roekeloos rijgedrag en dood door schuld.
Nabestaanden
De ouders van de omgekomen vrouw maakten in de rechtszaal gebruik van hun spreekrecht. De vader sprak op indrukwekkende manier over het diepe verdriet dat het verlies van zijn enige kind bij de hele familie heeft veroorzaakt. Hij neemt het de verdachte kwalijk dat hij lang heeft ontkend en op een ongeloofwaardige manier pas laat spijt betuigde “om een goede beurt bij de rechtbank te maken”. Ook de reden waarom er zo hard werd gereden is voor de familie onverteerbaar.
Marco van D. heeft ondanks zijn jonge leeftijd een dik strafblad, vooral voor diefstallen die hij samen met anderen pleegde. Ook is hij al vaker veroordeeld voor gevaarlijk rijgedrag, flinke snelheidsovertredingen en rijden zonder rijbewijs. Een aantal van die zaken staat nog open. Hulpverleners en de reclassering hebben geen vat op hem kunnen krijgen, omdat hij niet wil meewerken. Een onvoorwaardelijke celstraf is daarom volgens het OM de enige optie.
De rechtbank doet op 8 december uitspraak in de zaak. Van D. wil daar niet bij zijn. Of hij ook officieel wordt vervolgd in het grote plofkraakonderzoek is afwachten. Die zaak zal op zijn vroegst komend voorjaar inhoudelijk door de rechtbank worden behandeld.
Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht / Riks Ozinga