Nieuwegeiners boos over vervangend vervoer

Zaterdag 7 juli j.l. is Bestuur Regio Utrecht (BRU) begonnen met het vernieuwen van de trambaan tussen de haltes P+R Westraven en het Stadscentrum van Nieuwegein. Er komt een nieuw spoor en een nieuwe bovenleiding. De inwoners van Nieuwegein zitten zeker nog vijf weken zonder tramverbinding. Connexxion, die de exploitatie doet van de tramlijn, heeft vervangend vervoer ingezet.

Dat niet alles direct gaat zoals men gewend was blijkt na een week. De ergernissen stapelen zich op en sommige inwoners zijn de noodoplossing meer dan beu. Naast dat veel reizigers bijna twee maal zoveel aan reiskosten kwijt zijn, rijden veel bussen niet op tijd. Op papier zou alles moeten kloppen maar de praktijk is anders. Een boze klant aan onze redactie: ‘Neem b.v. lijn 377, zelfs in de spits rijdt hij minder naar Nieuwegein zuid. Ik heb er afgelopen vrijdag anderhalf uur over gedaan om thuis te komen vanuit Utrecht CS en ik woon aan de Leusderschans. Toen ik vertelde dat lopen sneller was kreeg ik te horen dat ik dat maar moest doen. ‘Was nog gezond ook’ sneerde de verantwoordelijke servicemederweker mij.’

Het BRU is de laatste tijd al vaker negatief in het nieuws geweest. Eerder kwam zij al in de problemen door de mislukte aanbesteding van het openbaar vervoer met Connexxion en Qbuzz. Ook nu ligt het BRU onder vuur. Ditmaal vanwege de aanbesteding voor het leveren van wissels en kruisingen voor de tramlijn naar de Uithof. Het Duitse bedrijf Vossloh vindt dat deze aanbesteding niet transparant en objectief is uitgevoerd en is afgelopen week naar de rechter gestapt. Deze doet over twee weken een uitspraak. Dit heeft geen enkel invloed op de huidige renovatie van de tramlijn in Nieuwegein.

Heeft u slechte ervaringen met het vervangende vervoer? Laat het onze redactie weten. Foto’s van ervaringen mogen ook naar onze redactie. Klik voor de reacties op het cameraatje.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk