Katern

Nieuwegein scoort gemiddeld tijdens Fietsstad 2020 verkiezing

De gemeente Veenendaal is door de Fietsersbond uitgeroepen tot Fietsstad 2020. Dat is vandaag, vrijdag 28 februari 2020, bekend gemaakt in de Jaarbeurs in Utrecht. Veenendaal wist Enschede, Scherpenzeel, Schiermonnikoog en Winterswijk achter zich te laten. Fietsstad is een tweejaarlijkse verkiezing. Ook Nieuwegein had zich aangemeld als kandidaat voor Fietsstad 2020. Maar hoe scoorde Nieuwegein eigenlijk.

‘Nieuwegein scoort gemiddeld en dat komt met name door de vele 50km-wegen zonder gescheiden fietspad, de snorscooters en brommers op het fietspad en de omrijfactor’ aldus Clarion Wegerif van de Fietsersbond in Nieuwegein.

De ranglijst is samengesteld op basis van het grootste fietsonderzoek van Nederland: ruim 45.000 fietsers gaven de afgelopen periode hun mening over de kwaliteit van het fietsen in hun omgeving. Dit beeld is aangevuld met een aantal objectieve factoren, bijvoorbeeld de hoeveelheid vrijliggende fietspaden naast 50-wegen, stedelijke dichtheid en hoever fietsers moeten omrijden om op hun bestemming te komen.

De vragen uit de enquête van Fietsstad 2020 zijn verdeeld over vijf categorieën. Hierbij konden cijfers op een schaal van 1 tot 5 worden gegeven. Een categorie die iets vertelt over hoe het is om in deze gemeente als kwetsbaardere fietser te fietsen, denk hierbij aan 8-jarigen en 80-jarigen. Nieuwegein scoorde hierbij een 3.3.

Hoe ervaart/beleeft een fietsers het om in Nieuwegein te fietsen. Is het stressvol of ontspannen om hier te fietsen? Nieuwegein kreeg een 3.4.

Een 3.3 kreeg Nieuwegein als het gaat om het onderhoud van de infrastructuur. Denk hierbij aan aspecten als afwatering en kuilen in de weg, maar ook aan winteronderhoud en het verwijderen van blad.

Is het fietsnetwerk logisch gekozen in Nieuwegein, kun je makkelijk je route vinden en rij je niet te veel om? Hierop scoorde Nieuwegein een 3.8.

Op de vraag hoe is de infrastructuur is geregeld in Nieuwegein, ligt er voldoende comfortabele verharding, zijn er voldoende parkeerplekken van voldoende kwaliteit, kreeg Nieuwegein weer een matige 3.3.

Naast bovenstaande resultaten zijn ook een aantal objectieve gegevens toegevoegd over het fietsen in de Nederlandse gemeenten. Eén van die vragen was de omrijdfactor. Hierop scoorde Nieuwegein het slechtst. Op de vraag: Als we ritten plannen vanuit een centraal punt naar punten die hemelsbreed een kilometer verderop liggen, hoeveel moeten we dan meer fietsen dan die ene kilometer? Hoe kleiner die afstand, hoe hoger de score. Een schamele 1.8 gaven de Nieuwegeiners.

Het maximale aantal punten kreeg Nieuwegein op de vraag over de rotondes. De inzenders vonden dat de rotondes goed zijn ontworpen voor de fietser. Een 5.0.

Ook het maximale aantal punten kreeg Nieuwegein op de vraag over de stedelijke dichtheid: 5.0. Hoe dichter een gemeente bebouwd is, des te meer bestemmingen liggen er op fietsafstand. Dat zit in Nieuwegein goed.

Een 2.0 kreeg Nieuwegein op de vraag: Hoge snelheidsverschillen zorgen voor gevaarlijke situaties. Daarom is het veiliger om langs 50 km/u wegen aparte fietspaden aan te leggen. Deze score geeft aan of gemeenten dit ook doen. Als de fietser de weg nog direct met de auto deelt, dan scoort de gemeente lager. Nieuwegein kreeg een 2.0.

Al deze gegevens zijn gescoord op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitstekend). Het gemiddelde van al deze schalen wordt genomen, waarbij de schalen gebaseerd op de enquête tweemaal ingebracht zijn (dubbel zo zwaar meetellen dus). Nieuwegein behaalde hiermee een totaalscore van: 3.4.

Publieksenquête
De basis van de verkiezing van Fietsstad 2020 is een publieksenquête van 26 vragen. Hieronder vind je de score van alle 249 inzenders uit Nieuwegein.

De verkiezing van Fietsstad 2020 werd mede mogelijk gemaakt door Gazelle.

3 thoughts on “Nieuwegein scoort gemiddeld tijdens Fietsstad 2020 verkiezing

  1. Frans

    Het idee in Nieuwegein allemaal wel goed. Wat beter kan, is dat de fietsers beter uitkijken en zich aan de regels houden.

  2. John

    Erg veilig is het niet op de fiets .
    Met name de noordstedeweg , de middenweide bij de school en bepaalde rotonde’s.

  3. SC

    Die vreselijke weg vanaf de brug bij het Cityplaza-complex naar IJsselstein: je moet al die zwabbers nemen en overal kan er een auto van de doorgaande weg snel afslaan. Het is bovendien volslagen onzinnig dat je op de Batauweg op weg naar IJsselstein, bij de rotonde Batauweg-Noordstedeweg moet oversteken, wat wegens fietser = eigenlijk voetganger (want overal afstappen of zo) een hoek van iets minder dan 90º moet maken. Dus eerst via die rotonde oversteken en dan rechtsaf het slingerpad op. Na wat geslinger kom je bij de brandweerkazerne en daar moet je opnieuw oversteken. Waar is dat goed voor? Beslist niet voor de verkeersveiligheid want toen de weg en de route gesloopt werden, was het een rustige 30km-weg.

    Nog een kruising met de Noordstedeweg: in de Mendes da Costalaan is op het stukje voor de NIijpelsflat een tweerichtingsfietspad waar de planners heel leuk 4 verkeersdrempels geplaatst hebben. Begrijpt iemand dat?
    Vorige zomer is men begonnen met een nieuw wegdek. Kostte nog best veel tijd en ik hoopte al op verbetering, maar nee. Nog steeds 4 verkeersdrempels. Iemand, misschien de Fietsersbond, heeft bereikt dat er een verkeersteller kwam en toen is het vernieuwde dek opengebroken. Twee drempels weg en een lapwerkdek. En zo mooi was het nieuwe dek toch niet, want de regenafvoer klopt niet. Je fietst er door grote plassen.
    Die andere 2 drempels? Aan de andere kant begint het met een verkeersplateau met klinkers, dus een redelijk lange en niet gladde helling (verderop in de kruising met de Richtersweg is het weer wel een fietsersvijandige kruising met twee doorgetrokken stoepen, zonder race-auto’s remmend plateau, dus auto’s op volle kracht van/naar de ACVerhoefweg en fietsers die de gladde afrit(ten) hebben tijdens het oversteken van een drukke weg).
    De 4e drempel zit verstopt in de koehoornuitgang, ja hoera weer zo’n gevaarlijke slingerbocht in het fietspad). Je gaat ietsje omhoog de koehoorn op, het gedeelte parallel aan de Noordstedeweg is horizontaal en dan ga je de z-bocht omlaag naar de Noordstedeweg die erg druk kan zijn. En aan de overkant heb je nog een onveilig samengaan van fietspad en ventweg en de kruisende weg en het verkeer dat vanaf de Noordstedeweg naar de Noordstedeweg afslaat. Je moet er alle kanten tegelijk op kijken.
    Op de z-bochten is het dus 2-richtingsverkeer en vanwege die z-bochten snijdt iedereen de hoeken wat af. Ook scholieren die meer met elkaar bezig zijn dan met het verkeer. Dat leidt dus tot makkelijk tot botsingen, Waar je denkt dat die 2 verkeersdrempels IN het fietspad als idioot zijn, is het volslagen onzinnig dat je als fietser een z-bocht moet maken die direct eindigt op de drukke doorgaande weg af de andere kant op de z-bocht op moet fietsen met kans op botsingen met tegenliggers.

    Er zijn wel meer grote en kleine veranderingen aangebracht in het kader van fietsertje pesten. ’t Geeft niet dat het tot vervelende (onnodig afstappen) en/of gevaarlijke situaties leidt. De onzinnige ideeën van achter het bureau van een fietsershater zijn belangrijker. Overigens is gebleken de meeste eenzijdige ongelukken plaats te vinden bij het opstappen. Dus ja, ook bij het onnodig stoppen en weer op moeten stappen..

    Voordat die gevaarlijke weg opgeleverd was, dacht ik dat er een fietssnelweg naar IJsselstein en naar Houten aangelegd zou worden. Snel slingeren…

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk