Nieuwegein scoort belabberd bij E-mailgedragslijn voor gemeenten

Onlangs heeft Pricon onderzoek gedaan naar het tijdig beantwoorden van vragen per mail. In dit onderzoek is door Pricon onderzocht of Nederlandse gemeenten per e-mail goed bereikbaar zijn. ‘Nieuwegein scoort belabberd en geeft na drie weken zelfs nog geen antwoord en stuurt geen ontvangstbevestiging’, aldus Pricon.

Als uitgangspunt voor het onderzoek is door Pricon gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden. Hierbij zijn onder andere de eventuele belemmeringen om een eenvoudige vraag te kunnen mailen en de responstijd van gemeenten (op een per mail ingediende eenvoudige vraag) in kaart gebracht. Dit onderzoek is aan de hand van dezelfde opzet uitgevoerd als eerdere onderzoeken van 2022 en 2023, zodat deze resultaten goed te vergelijken zijn.

Van alle Utrechtse gemeenten geeft slechts 77 procent op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag.

Nieuwegein slechtste van de provincie Utrecht
12 procent van de Utrechtse gemeenten heeft tijdens het onderzoek zelfs na drie weken nog geen antwoord gestuurd op een eenvoudige vraag. Het betreft hier de gemeenten Montfoort, Nieuwegein en Veenendaal.

Bereikbaarheid en privacy
Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder dat gemeenten in Utrecht steeds vaker geen e-mailadres op hun website vermelden. Dit percentage steeg het afgelopen jaar van 23 naar 35 procent.

Bovendien zijn burgers in Utrecht inmiddels het vaakst verplicht om onnodig persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen naar de gemeenten. Bij 23 procent van de gemeenten in Utrecht kan dit alleen nog via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is. Vorig jaar lag dit percentage nog op 8 procent van de gemeenten.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk