Katern

Nieuwegein past oude regels aan voor opladen elektrische voertuigen en laadpalen

De gemeente Nieuwegein heeft nieuwe regels gemaakt voor laadpalen voor elektrische auto’s. De regels vervangen de belidsregels uit 2017. Het doel is om beter rekening te houden met de laatste inzichten en ontwikkelingen omtrent de openbare laadinfrastructuur elektrische voertuigen in de gemeente Nieuwegein.

De Nadere regels en de Beleidsregels zijn bedoeld om aanvragen van openbare laadpalen te toetsen op ontvankelijkheid en op locatieaspecten. Met deze nieuwe regels wil de gemeente elektrisch rijden makkelijker maken en tegelijkertijd bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige stad.

Inzichten en ontwikkelingen
Het aantal elektrische voertuigen groeit gestaag. In november 2023 reden er circa 450.000 volledig elektrische voertuigen en 257.000 plug-in hybride voertuigen in Nederland. Over de eerste elf maanden van 2023 was 43% van de nieuwe geleverde auto’s volledig elektrisch of een plug-in hybride. Met deze gestage groei van elektrische voertuigen is het zaak te blijven inzetten op het faciliteren van openbare laadinfrastructuur. Daarom wil Nieuwegein meer laadplekken maken.

Zonnepanelen en kabelgoten
Nieuwegein werkt aan laadpunten die gecombineerd zijn met andere functies, zoals lichtmasten. In Rijnhuizen loopt een traject voor het mogelijk realiseren van enkele van deze lichtmasten. Daarnaast mogen inwoners hun auto opladen via zonnepanelen. Dit kan door een kabel over het trottoir te leggen, afgedekt met een speciale kabelmat. Dit komt volledig overeen met de duurzaamheids-gedachte van de gemeente Nieuwegein.

Kabelgoot opladen auto

In de wijk Galecop begint een proef waarin elektrische auto’s kunnen worden opgeladen via kabelgoten vanaf een woning naar een parkeerplaats. Deze proef duurt twee jaar en zal daarna worden geëvalueerd. Voor nieuwe laadpalen zijn er strikte voorwaarden. Zo wordt gekeken naar de afstand tot bestaande laadpalen en hoe vaak die al worden gebruikt. Daarnaast mogen laadpalen niet in groenstroken met beplanting worden geplaatst.

Samenwerkingsverband MRA-E
Nieuwegein werkt samen met andere gemeenten binnen het samenwerkingsverband MRA-E (Metropoolregio Amsterdam Elektrisch). Dit zorgt voor gezamenlijke aanbestedingen van laadpalen en snelladers, wat efficiënter is en kosten bespaart.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk