Nieuwegein het onveiligst in onze regio voor scholieren

Scholieren zijn steeds vaker betrokken bij verkeersongelukken. Dat blijkt uit cijfers van politie en verzekeraars. In onze regio is Nieuwegein het onveiligst.

Uit een rapport van de politie, het Verbond van Verzekeraars en verkeerskundig ICT-bureau VIA blijkt dat in de eerste helft van dit jaar bijna 3100 jongeren een ongeluk hadden. Dat zijn er 500 meer dan in de eerste helft van 2014; een stijging van 18 procent in drie jaar tijd.

TREND
Het aantal kinderen dat in het verkeer gewond raakt, is ondanks het grotere aantal ongelukken wel gedaald, De organisaties spreken niettemin van een “zeer zorgelijke trend”. Een woordvoerder van de verzekeraars wijst erop dat ongelukken met fietsers lang niet altijd worden geregistreerd. “Mensen gaan vaak zelf naar de eerste hulp”. Wel geven de cijfers een indicatie, zegt hij.

GROTE SCHOLEN
De landelijk projectmanager infrastructuur van de politie noemt in het AD de “overbelasting” van wegen en fietspaden als voornaamste oorzaak. Omdat scholen steeds groter worden, groeien de verkeersstromen richting de scholen ook, zegt hij. “Massa’s leerlingen beginnen tegelijk.”

Ook de inrichting van wegen wordt genoemd als oorzaak van het stijgende aantal ongelukken. Tweederde daarvan gebeurt op wegen waar je 50 mag, maar bijna de helft van die wegen heeft geen apart fietspad.

NIEUWEGEIN
Op basis van de cijfers van de verzekeraars en ICT-bureau VIA blijkt dat in onze regio Nieuwegein het onveiligst is. Nieuwegein behoort bij de tien gemeenten in Nederland waar kinderen het vaakst bij een verkeersongeluk zijn betrokken. De cijfers in Nieuwegein sluiten zo aan bij het landelijke beeld. De ongevallen komen daar het meest voor op drukke scholierenroutes als de Noordstedeweg.

KANS
De kans dat een scholier betrokken raakt bij een ongeval in Nieuwegein is 0,0068, zo rekent de krant voor. In Houten, bijvoorbeeld, is dat maar liefst drie keer zo weinig, 0,0022. Een verklaring voor het verschil zou zijn dat in Houten het snelle en langzame verkeer goed van elkaar gescheiden zijn.

EDUCATIE
Om ongelukkken te voorkomen zou verkeerseducatie meer maatwerk moeten worden, menen de opstellers van het verkeersrapport. De lessen moeten zich meer richten op de eigen omgeving. Lokale voorlichting, vooral over gevaarlijke situaties in de ochtendspits, is effectiever dan algemene informatie over verkeersveiligheid. Verder pleiten de organisaties onder meer voor gericht verkeerstoezicht en verbetering van de verkeersvoorzieningen, vooral op 30 en 50 km-wegen.

Clarion Wegerif van de Fietsersbond in Nieuwegein in een reactie op Twitter: ‘Meer ongelukken, dat klopt. Maar ook tweemaal zoveel middelbare scholieren (Nieuwegein 5600) Vandaar de fietsfiles hieronder in Nieuwegein nabij Cityplaza.

 

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren