Op 18 januari tekenden de provincie Utrecht en CAF, de leverancier van de nieuwe trams,een aanvullende overeenkomst voor de productie en levering van 22 lagevloer trams van het type Urbos 100. Deze opdracht komt bovenop de lopende bestelling voor 27 trams die gaan rijden op de Uithoflijn. Het contract is getekend door gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (Mobiliteit) van de provincie Utrecht en Josu Esnaola (commercieel directeur CAF) tijdens de open middag in de tramremise van Nieuwegein.
De nieuwe trams vervangen de meer dan 30 jaar oude voertuigen die nu rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Met deze investering springt de provincie Utrecht in op de forse groei van het openbaar vervoer in de periode tot 2030. Daarom bestaat de nieuwe tram uit een verlengde versie van de Urbos 100 trams die zijn besteld voor de Uithoflijn.
Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (Mobiliteit): “Met deze nieuwe trams geven we een belangrijke impuls aan het openbaar vervoer in de provincie Utrecht, en maken we het voor de reiziger nog gemakkelijker. We slaan twee vliegen in één klap; de nieuwe trams zorgen niet alleen voor meer capaciteit in het openbaar vervoer, maar we verbeteren hiermee ook de bereikbaarheid van Utrecht. En dat is nodig want onze regio groeit economisch. De nieuwe trams zijn goed nieuws voor onze reizigers en voor alle bedrijven en kennisinstellingen die zijn gevestigd op het Utrecht Science Park, de motor van onze regio!”
Langste stadstram van Europa
De nieuwe tramstellen bestaan uit 7 delen in plaats van 5 en hebben een lengte van 41 meter. Het is ook mogelijk om beide tramtypen te koppelen, waardoor een totale lengte van 75 meter ontstaat met een capaciteit van bijna 500 reizigers per rit. Daarmee wordt dit de langste stadstram die naar verwachting gaat rijden in Europa. De nieuwe trams genereren een groei van het openbaar vervoer op de Uithoflijn van 35.000 reizigers per dag in 2018 naar dagelijks 45.000 reizigers vanaf 2020. De groei wordt vooral op de Uithoflijn verwacht, hoewel er naar verwachting ook meer reizigers zullen instappen in Nieuwegein en IJsselstein.
Energiezuinig
Beide tramtypen gaan zuinig om met energie doordat remenergie wordt teruggevoerd en door toepassing van LED-verlichting. De trams zijn ook voorbereid op de installatie van een systeem waarmee het energieverbruik nog verder wordt verlaagd. Met dit systeem wordt het mogelijk om met de tram los van de bovenleiding te rijden. Naast de aantrekkelijke verschijning en het hoge rijcomfort genieten reizigers van een transparant interieur, gemakkelijke toegang, goede klimaatbeheersing en duidelijke reisinformatie.
Planning
De eerste tram voor de Uithoflijn is in december aangekomen op de remise in Nieuwegein en wordt nu gereed gemaakt voor testritten. Reizigers zullen naar verwachting medio 2018 gebruik maken van de nieuwe trams op de Uithoflijn. De tweede serie van 22 trams gaat rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein vanaf 2020. Om dit mogelijk te maken, zullen alle haltes worden aangepast en ondergaat de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein een complete vernieuwing. Vanaf dat moment is er voor de reiziger ook één doorgaande verbinding op het gehele traject.
Op de foto rechtsachter staand de wethouder Peter Snoeren uit Nieuwegein tijdens de ondertekening van het contract.