De provincie Utrecht heeft laten weten over te gaan tot het schenken van het oude trammaterieel. Met de schenking is een bedrag gemoeid van ongeveer 50.000,- euro. Aanvankelijk was het de bedoeling om de oude SIG-trams te verkopen aan een partij uit Indonesië, dat is helaas niet gelukt.
Na 37 jaar dienst te hebben gedaan zijn de SIG-trams vervangen door het nieuwe CAF-trammaterieel. De nieuwe trams kunnen pas over enkele maanden gaan rijden op het traject Utrecht – IJsselstein vanwege een blunder bij de provincie. De SIG-tram heeft vanaf eind 1983 gereden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein en was een herkenbaar element in het straatbeeld. Drie instanties krijgen een schenking:
1. SIG Tram: Stichting Nederlands Transport Museum (NTM)
Het Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep heeft interesse in een SIG-tram en een deel van de overgebleven reserveonderdelen, speciale gereedschappen en de oude kuilwielenbank. NTM wenst de SIG-tram historisch in bedrijf te houden, vandaar dat zij ook graag een deel van de reserveonderdelen en de gereedschappen verkrijgt.
2. SIG Tram: Gemeente Nieuwegein
De gemeente Nieuwegein heeft interesse in een kop van een SIG-tram. Mogelijk gaat de gemeente Nieuwegein op termijn de kop een plek geven in de hal van het Stadshuis ter herinnering aan de karakteristieke trams. De kop die naar Nieuwegein gaat, komt van de SIG tram 5027. Deze staat nu nog bij het sloopbedrijf.
De SIG 5027 tram
3. Slijptram: Stichting Transportmuseum Lelystad (STL)
De Stichting Transportmuseum Lelystad heeft interesse in de oude slijptram. Deze slijptram heeft een aantal jaren goed werk verricht. Het is een tram met een nostalgische uitstraling. Deze tram is in de jaren vijftig gebouwd in Duitsland en heeft bij verschillende Duitse trambedrijven gereden (o.a. in Essen). Gezien het bouwjaar van deze slijptram wordt het aannemelijk geacht dat er eveneens Chroom-6 in de conservering aanwezig is. De slijptram heeft daarnaast geen officiële Asbestvrij verklaring. Alvorens er geschonken kan worden dient uitgezocht te worden of er Chroom-6 in de conservering aanwezig is en/of de slijptram vrij is van Asbest.
De provincie: ‘Het inwilligen van de schenkingsverzoeken betekent dat de provincie alle kosten dient te dragen die hiermee zijn gemoeid. Schenken impliceert namelijk dat er geen kosten zijn voor de ontvangende partij. Dit betekent dus dat de drie geïnteresseerde partijen geen vergoeding mogen betalen voor het verkrijgen van het trammaterieel. De kosten van het schenken bestaan onder meer uit het onderzoek naar Chroom-6 op de slijptram en het doorlopen van de procedure voor de Asbestvrijverklaring, het reinigen van het trammaterieel en het vervoer naar de partijen. De totale schenkingskosten worden geraamd op afgerond € 50.000, -.’
Momenteel is aan het Trambedrijf Beheer en Onderhoud toestemming gegeven om de activiteiten ter voorbereiding op de schenkingen te voltooien. Hierna zullen de schenkingsovereenkomsten ondertekend worden en zullen de schenkingen conform de overeenkomsten geschieden.