De verwachte groei van elektrisch vervoer in Nederland zet flink door. Net als voorgaande jaren heeft Benchmark Openbaar Laden in beeld gegeven in hoeverre gemeenten voorbereid zijn op het aantal elektrische voertuigen in 2020 en 2025, ‘want laden mag geen barrière zijn voor het kiezen voor een elektrisch voertuig’ zo laat adviesbureau ‘Over Morgen’ onze redactie weten. Opmerkelijk is dat uit een onderzoek van NUON in februari 2018 is gebleken dat de laadpalen voor elektrische auto’s het minst worden gebruikt in Nieuwegein.
Ten opzichte van vorig jaar zijn er een aantal opvallende veranderingen te zien in de Benchmark Openbaar Laden. De top 4 is gelijk gebleven, met Schiermonnikoog aan kop en daarachter Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. De drie grootste steden doen het goed, terwijl Utrecht niet in de top 10 te vinden is. De gemeente Utrecht is wel gestegen van de 16e naar de 13e plek. Leiden maakt een flinke stap de top 10 in, en stijgt van plek 12 naar plek 8. Nieuwegein staat in de landelijke ranglijst op een keurige 25e plek (van de 355 gemeenten) voor 2020. In de provincie Utrecht is dit goed voor plek drie met 0,50% van de laadbehoefte.
Werk aan de winkel
De andere van de 10 grootste steden van Nederland, Eindhoven, Tilburg, Groningen en Almere, staan allemaal relatief laag in de ranking. Met Tilburg op plek 44 als best scorende van deze steden. Alle 4 zijn ze nauwelijks van plek veranderd en dus is te concluderen dat deze gemeenten nog werk aan de winkel hebben.
Doorkijk naar 2025.
De opvallendste daler van de lijst is Zoetermeer, dat vorig jaar nog op plek 30 stond maar nu naar plek 251 is gegaan. In deze gemeente heeft de groei van het openbare laadnetwerk niet in de pas gelopen met het toenemende aantal elektrische voertuigen. Gemeenten die flink zijn gestegen zijn bijvoorbeeld Bunnik (van plek 35 naar plek 11) en Zeist (van 45 naar 23). Nieuwegein moet voor 2025 een genoegen nemen met een daling in de landelijke ranglijst voor oplaadpunten. Voor 2025 is een 27e plek toebedeeld aan Nieuwegein. In de provincie staat Nieuwegein wel op een 4e positie van de 25 gemeenten die de provincie rijk is.
Toekomstprognose
Voor deze analyse is de toekomstige openbare laadbehoefte van bewoners in beeld gebracht. Door de dekking van het bestaande openbare laadnetwerk naast de toekomstprognose te leggen wordt in beeld gebracht in hoeverre een gemeente is voorbereid op de toekomstige vraag naar laadpalen in de openbare ruimte.
Opmars elektrische auto’s
Het aantal elektrische auto’s in Nederland zal de komende jaren steeds sneller toenemen. De meeste grote autofabrikanten brengen op korte termijn een breed scala aan elektrische voertuigen op de markt. Dit zorgt er voor dat het aantal elektrische personenvoertuigen jaarlijks meer dan verdubbelt. Op korte termijn zullen kleine commerciële voertuigen dezelfde weg in slaan en een nog groter beroep doen op de aanwezige laadinfrastructuur. Openbare laadinfrastructuur is een belangrijke randvoorwaarde voor een verdere opmars. Gemiddeld 70% van de Nederlanders beschikt niet over een eigen parkeergelegenheid en parkeert in de openbare ruimte.
Ja dat zijn die parkeerplaatsen die altijd leegstaan terwijl er nergens plek is. Top idee hoor! Terwijl de meeste mensen die een dergelijke auto van de zaak hebben, ook een eigen oprit hebben (of kunnen een huis met eigen oprit kunnen betalen).
En de verwachte groei is ook op gebakken lucht gebaseerd; we staan op de rand van een recessie en de verkoop van electrische auto’s loopt al terug…. er wordt gewoon weer met belastinggeld iemand grof betaald voor onzinoplossingen van nepproblemen..
Hou in de gaten of er een laadpaal aangevraagd is. Ga dan met brief de buurt af en maak bezwaar, zodat er maar 1 van de 2 parkeerplaatsen gereserveerd wordt voor parkeren tijdens het laden.
Standaard worden er namelijk 2 parkeerplaatsen per laadpaal gereserveerd.
Elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aanschaf en in gebruik (bij de laadpalen betaal je 3x zoveel als stroom aan huis plus een maandelijks abonnement)
De vervuiling door batterijen neemt in de toekomst gigantisch toe. Maar 5% vd batterijen wordt gerecycled.
De gemeente moet gewoon stoppen met deze waanzin. Het is toch van de zotte dat we weer de strijd met ze aan moeten gaan dan dat ze het lokale belang dienen?