Onlangs hield de gemeente een Inwonersenquête, waarin gevraagd werd naar het gebruik van vervoermiddelen. Opvallend hoog hierin scoorde de fiets. Om naar het werk te gaan gebruikt 36 procent van de Nieuwegeiners de fiets, terwijl 48 procent de auto gebruikt. Dat eerste is meer dan ik dacht.
De werk-fietsers blijken vaker werk-fietsters te zijn. Vrouwen werken waarschijnlijk dichter bij huis. Van de groep van 25 tot 34 jaar gaat het grootste deel met de auto naar het werk (73 procent). De fiets wordt ook veel gebruikt voor de dagelijkse boodschappen (46 procent) en om de binnenstad te bezoeken (55 procent). Naar het centrum van Utrecht fietst maar 12 procent.Binnen Nieuwegein is de fiets het belangrijkste vervoermiddel, concludeer ik. Interessant is daarom of goede faciliteiten die populariteit verklaren. Volgens de Inwonersenquête wordt het fietsplezier gedrukt door slechte verlichting (vindt 13 procent), door trage verkeerslichten (13 procent) en slechte bestrating (11 procent). Slechte bewegwijzering (1 procent), omrijden (4 procent) en stallingsmogelijkheden (2 procent) worden niet als probleem gezien. Als er naar stallingsmogelijkheden bij tramhaltes gevraagd wordt, blijken de wielklemmen en het niet droog kunnen stallen een probleem.Ook de Fietsersbond inventariseerde verbeteringsmogelijkheden. Dit zijn vooral de levensgevaarlijke fietssituatie op industrieterrein Ravenswade, de onduidelijkheid en te kleine omvang van de hoofdfietsroutes, gebrekkige gladheidbestrijding en nog een hele lijst van ongerechtigheden. De meeste had de gemeente zelf kunnen zien en allang kunnen verholpen. Vreemd genoeg signaleert de Fietsersbond wel de dramatische situatie langs de Noordstedeweg, maar gaat er – mijns inziens ten onrechte – vanuit dat dit binnenkort verholpen is.Zo zijn er meer ongerijmdheden. Voor doorgaande fietsers die over de Lekbrug komen, is de bewegwijzering naar Utrecht slecht. Als je puur naar de aantallen kijkt, klagen weinig mensen over fietsenstallingen bij tramhaltes. Iedereen parkeert elders (of niet) zodat het probleem zichzelf oplost. Dit geldt ook voor allerlei fiets-obstakels die de Fietsersbond signaleert.Mensen missen allerlei afkortingen niet omdat ze ermee hebben leren leven. Gelukkig dus dat er iemand aan de bel trekt. Het fietsen is milieuvriendelijk, ruimtebesparend, goedkoop en sportief. Je zou dus verwachten dat de gemeente alles doet om het fietsers naar de zin te maken. Maar dat valt tegen, zoals blijkt. Nieuwegeiners zijn fietsers, maar Nieuwegein is geen fietsstad. Hier ligt nog een mooie taak voor ons gemeentebestuur, maar ik verwacht weinig verbeteringen. Want Nieuwegein is arm en hier heeft de autopartij VVD het voor het zeggen. Politieke partijen (behalve D66) hebben fietsers kennelijk nog niet als interessante doelgroep ontdekt, waardoor de belangenbehartiging van fietsers hapert.