Veel bewoners in Nieuwegein en IJsselstein hebben het gemerkt. Sinds 30 mei is met volle vaart de sloophamer gezet in de trambaan en de haltes. BAM bouwt in opdracht van de provincie Utrecht een vernieuwde tramlijn. Op 4 juli wordt ook gestart met het werk op het traject tussen Utrecht Centraal Jaarbeursplein en P+R Westraven. Waar staan we nu? En wat gaan we binnenkort doen?
Opbouw halte Fokkesteeg en plaatsen bedrading voor de bovenleiding
Alle oude haltes in Nieuwegein en IJsselstein zijn verdwenen. In plaats daarvan verrijzen er nu nieuwe perrons die aanmerkelijk langer en lager zijn, zodat deze aansluiten op de nieuwe trams. De tramhaltes Zuilenstein, Batau Noord, Wijkersloot zijn zo goed als klaar, evenals de tijdelijke tramhalte bij Spoorstede die de halte Nieuwegein-Centrum vervangt. Op de perrons worden de abri’s , vuilnisbakken en ov-chippoortjes teruggeplaatst. Komende week werken we hier nog aan diverse installaties zoals de beveiligingscamera’s, de panelen met actuele reisinformatie en de halte verlichting. Deze ondergaan daarna diverse testen.
Langs de tramlijn in Nieuwegein-Zuid heerst ook volop activiteit. Het betonwerk van de haltes Wiersdijk, Fokkesteeg en de eindhalte Nieuwegein-Zuid is inmiddels gereed. De komende weken worden de perrons afgewerkt met tegels en worden voorzieningen als abri’s teruggeplaatst. Ook is de oude halte bij Merwestein gesneuveld onder de slopershamer. Daar bouwt de aannemer de nieuwe constructie op van beton.
Nieuw spoor voor Nieuwegein en IJsselstein
‘Vanaf de bouw- en opslagplaatsen hebben we de afgelopen weken nieuw spoor voor de trambaan uitgereden. In totaal vervangen we 15 kilometer spoor. De oude rails zijn na dertig jaar gebruik op en worden daarom vervangen. Bij het werk hoort ook vernieuwing van de bovenleiding en van de dwarsliggers en het stenen ballastbed waarop de nieuwe trambaan wordt gebouwd. In Nieuwegein-Zuid is het nieuwe spoor inmiddels geplaatst en wordt dit nu afgewerkt. Bij de kruising Henri Dunantlaan hebben we afgelopen weekend het hele weekend doorgewerkt om hier het spoor te vernieuwen. Ook in IJsselstein is het nieuwe spoor in de trambaan gelegd. We zijn hier de komende week nog bezig met het verder afstellen en afwerken van het spoor.’
‘De masten van de bovenleiding in IJsselstein en Nieuwegein-Zuid hebben een schilderbeurt gekregen. Op sommige plekken is ook al nieuw rijdraad zichtbaar in de bovenleiding. Met dit werk is gestart in IJsselstein tussen de haltes Achterveld- IJsselstein Zuid. In Nieuwegein-Zuid wordt ook gewerkt aan vernieuwing van de bovenleiding. We werken vanaf de eindhalte richting het centrum van Nieuwegein en gaan de komende week daarmee verder.’
Werken met 30 graden
Het is nogal wat om buiten in de volle zon te werken met deze warmte. Er geldt een hitte protocol. Dit betekent extra aandacht voor de medewerkers op de bouwplaats. Ze nemen vaker pauze, krijgen extra water en natuurlijk is het advies om goed te smeren. Geen overbodige luxe want in het spoor loopt de buitentemperatuur al snel hoog op.
Werkzaamheden op zondag
‘Op zondag 28 juni zijn we aan het werk bij halte IJsselstein- Zuid. We plaatsen daar nieuwe perronwanden. Dit werk voeren we uit tussen 07.00 en 19.00 uur. Tijdens de werkzaamheden ziet u voornamelijk een kraan heen en weer zien rijden. Bewoners in de directe omgeving kunnen van dit werk lichte geluidshinder ervaren.’