In Utrecht is het inmiddels een alledaags verschijnsel. Nieuwe trams rijden daar sinds februari overdag regelmatig testritten om de bestuurders op te leiden. Voor het eerst is deze nieuwe tram in het holst van de nacht ook opgedoken tijdens een testrit naar Nieuwegein.
In de nacht van 4 op 5 april liet het trambedrijf van de provincie Utrecht voor het eerst een CAF tram rijden naar Nieuwegein. Dit is de nieuwe tram die momenteel op de Uithoflijn rijdt. Vanuit de remise in Nieuwegein vertrok CAF tram 6002 rond 01.45 uur ’s nachts om langzaam over het spoor te rijden richting het zuiden. Onder begeleiding van verkeersregelaars die de kruisingen van de trambaan beveiligden, reed de tram een bijzondere testrit tot halte Wijkersloot.
Ingepakt met piepschuim
De tram was voor deze bijzondere gelegenheid ingepakt met piepschuim. Deze verpakking is nodig om te controleren of er voldoende afstand is tussen het voertuig en diverse obstakels langs de trambaan, zoals perrons en masten van de bovenleiding. Dit is van belang om te controleren, want het gehele tramsysteem moet aansluiten op de eisen en afmetingen van de nieuwe trams. Omdat de nieuwe trams een lage instap hebben, zullen alle haltes uiteindelijk worden verlaagd en verlengd. De perrons moeten daarom goed aansluiten op de nieuwe trams. Dit is ook nodig om, voordat de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein in de zomer van 2020 wordt vernieuwd, de lijn te kunnen gebruiken voor testritten met de nieuwe trams.
Clash: test geslaagd!
Tijdens de test kraakte het piepschuim op een aantal haltes aan de perronzijde. Een duidelijk teken dat de haltes op enkele punten nog moeten worden aangepast. Het trambedrijf zal daarvoor de meetresultaten gebruiken van deze speciale testrit. Vanaf voorjaar 2019 arriveren meer nieuwe CAF trams op de remise in Nieuwegein. Dit zijn de bestellingen voor de tweede serie CAF trams die op dit moment in productie zijn in Spanje. Deze voertuigen gaan de gele SIG trams vervangen die na ruim dertig jaar dienst aan het einde van de technische levensduur zijn. De trams die CAF in Spanje voor de provincie Utrecht bouwt, worden gekoppeld 75 meter lang en bieden extra capaciteit aan de reizigers. Vanaf eind 2020 wordt dit de standaard tram waarvan reizigers overal langs het traject gebruik kunnen maken in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.