Nieuwe, super lange tram rijdt testritten

Voor het eerst is in het holst van de nacht de nieuwe, super lange CAF tram uit Spanje op het spoor verschenen. Deze moderne tram, die vanaf volgend jaar in belangrijke mate het beeld gaat bepalen van het openbaar vervoer in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein, is begonnen aan de eerste testritten.

Tot eind augustus voert het trambedrijf van de provincie Utrecht met deze tram een speciale serie testritten uit tussen de remise in Nieuwegein en het Jaarbeursplein in Utrecht. Deze tram van 41 meter is langer dan de trams die momenteel worden ingezet op de nieuwe lijn naar Utrecht Science Park. Dit type gaat vanaf eind 2020 ook de huidige trams vervangen die verouderd zijn.

Wanneer deze trams eenmaal gaan rijden in de dienstregeling is er plaats voor bijna 500 reizigers per rit. Maar voordat reizigers aan boord mogen, ondergaan de nieuwe trams een uitgebreid testprogramma. De trams worden beproefd op stroomafname, remvermogen en diverse andere functies. Alle 22 nieuwe trams maken daarom, voordat deze worden geaccepteerd door de provincie Utrecht, testritten tussen de remise in Nieuwegein en het Jaarbeursplein bij station Utrecht C.S., vanaf nu tot eind augustus 2019. Deze ritten vinden ’s nachts plaats, op doordeweekse werkdagen tussen circa 01.45 uur en 04.30 uur. De ritten worden ’s nachts uitgevoerd omdat het reguliere openbaar vervoer dan geen hinder ondervindt.

Remtesten in Kanaleneiland
Tussen de tramhalte bij de Vasco da Gamalaan en het 5 Mei Plein in Utrecht voeren we met alle nieuwe trams remtesten uit. Voor dit traject is gekozen omdat hier een recht stuk trambaan is. De oversteek van de trambaan ter hoogte van Park Transwijk wordt tijdens de remtesten beveiligd met verkeersregelaars. Tussen de halte Vasco da Gamalaan en het 5 Mei plein maken de trams snelheid, oplopend naar 70 kilometer per uur. De laatste 200 meter remmen de trams. Dit geluid kan hoorbaar zijn in de directe omgeving. Een bijzondere remtest is de noodstop. Daarbij valt vanonder de tram een blok op het spoor. Dit geluid zal waarschijnlijk goed hoorbaar zijn. Andere geluiden proberen we te beperken. Zo zetten we alle bellen en de hoorn van de tram uit.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren