De testen op tramlijn 61 tussen Utrecht Centraal en de eindhalte IJsselstein-Zuid gaan met ingang van zondag 28 februari een nieuwe fase in. In het afgelopen weekend zijn de trams voor het eerst overdag over deze vernieuwde lijn gaan rijden. De vervolgstap wordt zondag a.s. gezet met een nieuwe serie testritten over het gehele traject van lijn 61, waarbij overal wordt gereden op de klok van de dienstregeling.
Deze reeks ritten is bedoeld om de vernieuwde tramlijn 61 in de volle breedte en langs het gehele traject op de proef te stellen. Dit betekent dat de trams vanaf 28 februari tussen Utrecht Centraal en IJsselstein-Zuid testritten maken op een volledige dienstregeling. Reizigers zijn nog niet toegestaan op het deel van de lijn tussen de haltes Nieuwegein Centrum en IJsselstein-Zuid.
Veranderingen op de lijn
De trambestuurders van U-OV worden tijdens deze ritten ook bekend gemaakt met de veranderingen op lijn 61. Zo zijn de haltes langer en lager geworden. Ook zijn op een aantal plekken de seinen en wissels aangepast. Hiervoor hebben de trambestuurders al eerder ervaring opgedaan met het rijden met de nieuwe CAF trams op het traject Utrecht Centraal – Nieuwegein/Zuid.
Met de nieuwe CAF trams wordt vier keer per uur per richting gereden op het traject tussen de haltes St. Antonius Ziekenhuis en de eindhalte IJsselstein-Zuid. Tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum rijden de trams met reizigers acht keer per uur per richting. Voor de rit tussen Nieuwegein-Centrum en IJsselstein kan gebruik worden gemaakt van bussen. De trams op lijn 61 rijden van maandag tot en met vrijdag tussen 05.00 uur – 1.30 uur. Op zaterdag wordt gereden tussen 06.00 – 1.30 uur, op zondag tussen 07.00-1.30 uur.
Bovendien wordt tijdens deze ritten getest hoe het tramverkeer verloopt wanneer er storingen optreden en hoe snel en effectief deze worden verholpen. Het functioneren van het gehele tramsysteem en alle operationele diensten, inclusief de verkeersleiding, wordt in deze laatste fase van de vernieuwing van de regionale tramlijn in de praktijk getest.
Laatste beproeving
De uitkomsten van deze testen moeten aantonen of de trams deze laatste beproeving hebben doorstaan en betrouwbaar op tijd rijden. Als dit is aangetoond en aan de voorwaarden is voldaan van de vergunning die is afgegeven, kan na tramlijn 60 Utrecht Centraal – Nieuwegein/Zuid ook deze vernieuwde tramlijn in gebruik worden genomen voor reizigers. Het nieuws daarover wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.
Hinder
Bewoners langs de trambaan zullen de trams regelmatig zien en horen langskomen. Gereden wordt op de normale baanvaksnelheid die kan oplopen tot maximaal 70 kilometer per uur. Om geluidsoverlast als gevolg van slijtage aan de wielen van de trams tegen te gaan, heeft het trambedrijf van de provincie aanvullende maatregelen genomen. Zo vindt extra onderhoud plaats aan de wielen van de trams en aan het spoor. Omdat het systeem technisch geheel getest is, zijn de kruisingen van de tramlijn in deze fase niet meer extra beveiligd met verkeersregelaars, maar wordt er gebruik gemaakt van de reguliere overwegbeveiliging met slagbomen en de verkeerslichten op de kruisingen van de trambaan.