Waar is mijn tram? Die vraag van reizigers willen we natuurlijk zo goed mogelijk beantwoorden. Het nieuwe communicatieplatform ULTRA helpt daarbij. Langs deze weg zorgen we ervoor dat niet alleen de communicatie tussen de trams en de verkeersleiding soepel en betrouwbaar verloopt. Het systeem levert ook actuele reisinformatie aan boord van de trams en op de haltes. Deze zomer zijn alle trams met dit nieuwe systeem uitgerust.
Momenteel legt het trambedrijf van de provincie Utrecht de laatste hand aan de komst van dit communicatieplatform. Het systeem levert een nieuwe, digitale stip op de horizon voor het Utrechtse tramsysteem. ULTRA vervangt niet alleen het oude communicatiesysteem in de trams dat einde technische levensduur is. Het levert ook belangrijke pluspunten op voor reizigers in het openbaar vervoer.
Reizigers merken het niet maar tijdens de rit staat de tram constant in contact met de verkeersleiding. Vanachter de computer op de remise in Nieuwegein volgen de verkeersleiders van U-OV voortdurend de trams. Ze zien op hun scherm precies waar deze zich bevinden en onderhouden tijdens de rit het contact met de trambestuurders. Het nieuwe platform ULTRA werkt als een kanaal waardoor alle communicatie gaat: reisinformatie, berichten in tekst en in spraak tussen de verkeersleider en trambestuurder, actuele positiebepaling van de tram en hoe deze ‘real time’ rijdt op de klok van de dienstregeling.
Betrouwbaar en veilig reizen
Op dit nieuwe digitale systeem draait in feite alle informatie die van belang is om de trams te laten rijden en aan te sturen in de dagelijkse operatie. Een belangrijk voordeel van ULTRA is dat deze werkt op twee mobiele netwerken. In het geval dat er een netwerkstoring is, schakelt het systeem automatisch door naar netwerk nummer 2. De communicatie blijft op deze manier in de lucht en de trams kunnen gewoon blijven rijden. Dit verbetert de betrouwbaarheid van het tramsysteem. De nieuwe techniek zorgt er ook voor dat de verkeersleiders nog exacter kunnen zien via GPS waar de trams zich in een baanvak of bij een halte bevinden. In het geval van veiligheidsincidenten is dit een belangrijk pluspunt. Alle spraakcommunicatie via dit platform tussen de verkeersleiding en de trambestuurders werkt bovendien digitaal. Het systeem is ook voorbereid op technische innovaties zoals toepassingen voor individuele reisadviezen in het OV.
Het nieuwe systeem is na een openbare aanbesteding door de provincie Utrecht geleverd door IVU Traffic Technologies. Voorbereiding en introductie van het communicatieplatform is in handen van ICT consultancy bureau Strict. Inmiddels zijn in samenwerking met vervoerder U-OV met vijf trams testen uitgevoerd om het systeem in de praktijk op de proef te stellen. In de zomer zijn alle trams volgens planning operationeel met ULTRA, op tijd voor de komst van de nieuwe dienstregeling wanneer reizigers over de gehele lijn tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein zonder overstap van de trams gebruik kunnen maken.