Bekend van de rinkelende bel en de knipperende lichten. Maar ook van de slagboom die naar beneden gaat als de tram nadert. Om de overwegen van de trambaan goed af te schermen introduceert de provincie Utrecht vanaf december een nieuw beveiligingssysteem.
In Nieuwegein en IJsselstein zijn 19 overwegen van de trambaan voorzien van zo’n slagboom installatie. Omdat deze na 30 jaar gebruik verouderd zijn, is besloten het systeem te vernieuwen. De motoren die ervoor zorgen dat de slagbomen omlaag gaan, zijn inmiddels overal vervangen. In de tussentijd is een nieuwe techniek getest bij de overweg Oudegein (Nieuwegein) die regelt dat naderende trams worden gesignaleerd en ervoor zorgt dat de overweg wordt afgesloten. Het systeem telt het aantal keren dat een tramwiel over het spoor bij de overweg ronddraait en sluit zo op tijd de overweg af.
Het systeem van leverancier Frauscher is deze zomer uitgebreid op de proef gesteld en heeft een hoge aangetoonde betrouwbaarheid. Voor dit systeem zijn geen kabels in het spoor nodig, wat minder risico oplevert van storingen als gevolg van aanrijdingen met een tram. Bovendien is weinig onderhoud nodig en is het systeem gecertificeerd op een hoog veiligheidsniveau. De technische levensduur is minimaal 30 jaar. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), die toezicht houdt op de veiligheid van het openbaar vervoer, heeft daarom in september goedkeuring gegeven om deze techniek toe te passen bij de beveiliging van alle overwegen op de tramlijn in Nieuwegein en IJsselstein.
Uithoflijn
Momenteel wordt het ontwerp voor de nieuwe beveiliging afgerond. In mei 2019 zijn alle overwegen van de trambaan voorzien van het moderne systeem. Ook op de overweg Koningsweg in Utrecht zal dit systeem worden toegepast voor de Uithoflijn.