Niet wachten maar digitaal afspreken met Stadswinkel

Nieuwegeiners kunnen via de gemeentelijke website een afspraak maken met de stadswinkel voor het aanvragen of vernieuwen van een paspoort of rijbewijs, voor het bijschrijven van kinderen op hun paspoort of voor het aangeven van een geboorte. Zo kunnen zij de wachttijd bij het loket omzeilen.Tijdens de commissievergadering ABZ stelden de aanwezige raadsleden deze functie in werking. Bijzonder aan dit nieuwe product is dat de gegevens via een midoffice in de achterliggende systemen worden aangepast. Er komt geen mensenhand meer aan te pas. Ook de producten “wijziging naamsgebruik” en “uittreksel GBA” die al digitaal beschikbaar waren, zijn nu aangesloten op dit midoffice, zodat ze volledig digitaal worden afgehandeld. Het e-loket wordt in de loop van de tijd met steeds meer producten uitgebreid. Nieuwegeiners worden zo steeds minder afhankelijk van de openingstijden van het gemeentehuis, en kunnen steeds meer zaken direct digitaal regelen.Vorig jaar schafte de gemeente Nieuwegein in een pilotproject een zogenaamde Midoffice aan. Dit is soort digitale verkeersleider die verzoeken van bewoners uitzet bij de juiste mensen of de juiste systemen. Daarvoor moeten soms op maat koppelingen worden gemaakt tussen de systemen. Het Midoffice is een nieuw begrip in gemeenteland. Het kostte achter de schermen dan ook de nodige inspanning om samen met de leverancier (1) te komen tot een goede inrichting.Nu zijn de kinderziektes verholpen en hebben zowel gemeente als leverancier voldoende vertrouwen om live te gaan met de eerder genoemde producten. Nieuwegein is inmiddels een samenwerkingsverband aangegaan met de gemeente Zoetermeer en Venlo om met elkaar de ervaringen uit te wisselen. Zo wordt voorkomen dat elke gemeente het wiel opnieuw moet uitvinden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk