Niet bang zijn

De Nationale Ombudsman behandelt klachten van burgers over de overheid, nadat zij daar geen gehoor of oplossing hebben gevonden. Maar in zijn recente jaarverslag klaagt de ombudsman zelf ook. Hij maakt zich zorgen over de relatie tussen burger en overheid, die elkaar niet willen begrijpen. In zijn jaarverslag komt overigens ook de gemeente Nieuwegein, als een van de weinige gemeenten, prominent in beeld met een deels terechte klacht.
Tijdens renovatie-werkzaamheden in de Zwanenburgstraat reageerde de gemeente niet alert en persoonlijk op asbest-zorgen van bewoners. Voor zover ik kan nagaaan heeft de gemeente zich nooit verontschuldigd bij de bewoners op de manier zoals de ombudsman dat (met vijf stappen volgens de Excuuskaart) wenselijk vindt. Bovendien is ook de werkwijze en de kwaliteit van de gemeentelijke klachtencoordinator niet onderzocht. Wat vindt de ombudsman nou wenselijk in zulke situaties?De ombudsman constateert dat er jaarlijks 2,5 miljoen bezwaren bij de overheid binnenkomen en dat het daarom zaak is deze effectief te behandelen. Maar nog belangrijker vindt hij dat lange procedures voorkomen moeten worden. Want ze leiden tot hoge kosten voor de overheid en zijn een traumatische ervaring voor de klagers. De ombudsman beveelt aan in een vroeg stadium persoonlijk contact met de klager op te nemen en naar de werkelijke oorzaak van de klacht te zoeken. Dit blijkt in 60 procent van de gevallen te resulteren in het intrekken van de klacht of bezwaar.Uit onderzoek blijkt dat klagers / bezwaarmakers vooral problemen hebben met de manier waarop zij bejegend worden en minder met de beslissing van de overheid. Kan de gemeente Nieuwegein hier wat van leren?Ik moet gelijk denken aan allerlei perikelen, die met persoonlijk contact voorkomen hadden kunnen worden. Dat had gewerkt bij de asbest-zorgen in de Zwanenburgstraat, maar ook de recente klachten van raadslid Bakhtali over wethouder Lubbinge en burgemeester De Vos hadden zo voorkomen kunnen worden.Waarom koos de burgemeester niet voor direct, persoonlijk contact met Bakhtali in plaats van e-mailverkeer, procedures en externe onderzoekers? En ook de beroering over de enige gedoogde coffeeshop in Nieuwegein laat eindeloze procedures en raadsdebatten zien, maar geen persoonlijk contact tussen de klagers/gedupeerden en de burgemeester, die de gedoogverklaring voor de coffeeshop steeds afgeeft.Ik begrijp dat Cor de Vos op 19 april in het Politiek Cafe een terugblik op zijn burgemeesterschap geeft. Misschien gaat hij in deze egoshow ook onthullen waarom hij bij problemen de boot voor persoonlijk contact afhield en zich verschool achter procedures, beleidsnota’s, juridische argumenten en zijn communicatie-afdeling.Ik ben een grote fan van propaganda-filmpjes van de Chinese communistische Partij en het Chinese leger. Bekijk deze maar eens :À­¸è / ÀÑô
ÖйúÉÙÄê Chinese Youth / Îâçì»Û Wu Jia Hui

Dit bericht werd geplaatst in Niet gecategoriseerd door . Bookmark de permalink .

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren