Na de grote verbouwing van het Stadshuis in de binnenstad van Nieuwegein, is Movactor teruggekeerd met hun Servicepunt. Het eerste inloopspreekuur vond plaats op woensdag 8 januari jl. Vanaf nu zal er iedere woensdagavond een inloopspreekuur zijn.
Onze gast schrijver Danny Steensma was aanwezig tijdens het eerste inloopspreekuur, dat geopend is voor mensen met administratieve en financiële vragen. Danny sprak met coördinator Britt Leijendekkers van het Servicepunt op de tweede verdieping van het Stadshuis en is geopend tussen 19.00 uur en 20.30 uur.
Het spreekuur wordt steeds vaker bezocht door verschillende groepen mensen. Coördinator Britt Leijendekkers, die hier al bijna drie jaar werkt, vertelt dat de gemeente helpt met het servicepunt. ‘We hebben goed contact met de gemeente en wanneer er mensen zijn die hulp nodig hebben verwijzen ze die gelijk naar ons door. Daarnaast zijn er tegenwoordig veel dingen die je administratief moet regelen en niet iedereen weet hoe ze dat moeten aanpakken, vertelt Britt. Volgens Britt zijn de mensen die langskomen, vooral mensen die de taal nog niet helemaal kennen, moeite hebben met brieven en belasting. ‘Het is een kwetsbare doelgroep. Dankzij de financiering door de gemeente Nieuwegein is het mogelijk dat wij kunnen helpen’, zegt Britt.
Het servicepunt is volledig gratis volgens Movactor en Britt. ‘We zullen niet om geld vragen. Wij zijn er echt om mensen te helpen die moeite hebben met het regelen van de administratie en het aanbrengen van structuur in hun financiële zaken.’
Organiseren op woensdag
Het spreekuur van Movactor wordt nu al elke maandagavond gehouden bij Buurtplein Zuid. De organisatie wilde echter de service meer verspreiden over de week. Daarom heeft de organisatie ook besloten om het op de woensdagavonden te organiseren. ‘We besloten voor woensdag te kiezen, omdat de rechtswinkel hier ook zit en dan open is. Als er vragen zijn die voor een ander orgaan bestemd zijn, dan kunnen we direct schakelen. Doordat we meerdere disciplines konden koppelen vonden we woensdag de beste dag om dit zo te plannen’, aldus Britt.
Om deel te nemen aan het spreekuur op de woensdagavond, hoeven mensen geen afspraak te maken. Bewoners die hulp nodig hebben mogen gewoon langskomen als ze hier behoefte aan hebben. Hierdoor wordt volgens Britt het Servicepunt veel laagdrempeliger.
Terugkeer naar het Stadshuis
Het stadhuis van Nieuwegein is anderhalf jaar lang verbouwd tot een nieuw en modern gebouw dat Nieuwegein goed moet presenteren. Movactor besloot terug te gaan naar het Stadshuis na de renovaties. ‘Het Stadshuis is eigenlijk de woonkamer van Nieuwegein. Iedereen kent het en weet wat Cityplaza is, daarom vonden we dit een mooi centrale locatie waarvan elke bewoner van Nieuwegein het wel weet te vinden. Bovendien is het vernieuwde Stadhuis heel mooi geworden en zijn er nu veel plekken om een spreekuur te houden’, vertelt Britt.
De terugkeer naar het gerenoveerde gebouw verliep echter niet helemaal soepel. Hoewel het opzetten van Servicepunt niet moeilijk was, zorgde het vinden van vrijwilligers volgens Britt wel voor wat obstakels. ‘Het vinden van vrijwilligers die ’s avonds willen helpen duurde best lang. Mensen willen liever een spreekuur draaien in ochtend dan in de avond.’
Vrijwilligers
Hoewel het aan het begin moeilijk was om vrijwilligers te vinden, is het toch gelukt om dit Servicepunt volledig te bemannen. Volgens Britt zijn de vrijwilligers ervaren in hun vak en weten ze precies hoe er gehandeld moet worden in een bepaalde situatie. ‘Er worden trainingen aangeboden zodat alle vrijwilligers kennis van zaken hebben. Ze moeten daarnaast ook altijd een koppeling hebben met dit werkveld. Het zijn dus vaak mensen die bij het UWV hebben gewerkt of ergens anders, waardoor ze verstand hebben van de situaties,’ vertelt Britt vol met Passie. ‘Daarnaast ben ik zelf als coördinator ook altijd aanwezig om de wat moeilijkere vragen te beantwoorden.’
Kenbaarheid
Movactor heeft verschillende manieren gevonden om ervoor te zorgen dat er kenbaar wordt gemaakt dat er in het Stadshuis een Servicepunt zit waar je naartoe kan gaan voor hulp. ‘Op het buurtplein waar Movactor zit, hebben we meerdere schermen waarop staat dat hier een Servicepunt is. Daarnaast hebben we ook meerdere social media accounts en een website waar we mensen ook vertellen over onze activiteiten. We schakelen ook met onze ketenpartners om te laten zien dat wij hier zitten en we zorgen via een persbericht dat er ook meer aandacht op ons wordt gericht. Door het zo kenbaar mogelijk te maken kunnen we veel meer mensen bereiken en helpen dan dat we eerder konden doen’, zegt Britt.
Movactor zal Nieuwegein blijven helpen met hun administratieve en financiële vragen. Door het terugkerende Servicepunt in het Stadshuis zullen meer bewoners gemakkelijk hulp kunnen krijgen zonder extra kosten.
Op de maandagochtend zit het Servicepunt nog in de Componist aan de Diepenbrocklaan. Per 1 maart hopen zij terug te gaan naar het Stadshuis in de binnenstd van Nieuwegein.