Nieuwegein is omsloten door snelwegen, heeft geen directe aansluiting op de trein en is daarom naast de auto voornamelijk aangewezen op de tram, bus en fiets. Onder de noemer “Nieuwegein Fietsstad” zijn inmiddels diverse projecten opgestart. Nieuwegein is voor wat betreft de mobiliteit mede aangewezen op omringende wegbeheerders en overheidsinstanties. Het BRU zal als bevoegd gezag voor de deelnemende gemeenten, waaronder Nieuwegein, op 31 december 2012 ophouden te bestaan. De taken van het BRU v.w.b. mobiliteit zullen worden overgedragen naar de provincie. De gemeente is via het BRU vertegenwoordigd in diverse overlegorganen voor mobiliteit.
De VVD vindt het belangrijk dat de Gemeente Nieuwegein in de diverse overlegorganen goed is vertegenwoordigd en samenwerkt met andere partijen om maatregelen te treffen om de negatieve effecten op het milieu te beperken door toenemende mobiliteit en het stimuleren van het openbaar vervoer en fietsverkeer. Daarnaast moet Nieuwegein bereikbaar blijven voor de diverse vervoermodaliteiten zoals OV, auto en fiets zowel voor de leefbaarheid als de plaatselijke economie.
Het is daarom van belang dat de gemeente een eigen beleid heeft op het gebied van Mobiliteit en dat haar belangen in deze goed vertegenwoordigd zijn in de regio. De VVD heeft met het oog hierop diverse schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W omdat er geen actueel gemeentelijk verkeers- en vervoerplan is wat onlangs bleek bij het vaststellen van de regionale OV visie van de BRU. Verder vragen we o.a. in de brief of de versnelling van de tramverbinding gerealiseerd gaat worden met de ophanden zijnde renovatie van de sporen deze zomer.
Voor een goede doorstroming op de stadsautowegen, bij met name incidenten op de snelwegen om ons heen, is het van belang dat de verkeerslichten op de stadsautowegen worden aangesloten op de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat zodat het verkeer op een efficiënte manier kan worden afgewikkeld.
Henk Jan Schat
Raadslid VVD