Door staatssecretaris Sander Dekker is aangekondigd dat hoogbegaafdheid een plek moet krijgen in Passend Onderwijs, maar wat betekent dat eigenlijk?
Op het Anna van Rijn College vindt op 9 november 2016 een miniconferentie plaats over deze vraag en staat hoogbegaafdheid centraal. Met als onderwerpen: hoe signaleer je hoogbegaafdheid, wat kun je deze leerlingen bieden, hoe kunnen we hoogbegaafdheid vorm geven in de overdracht van basisschool naar voortgezet onderwijs. De organisatie van deze middag ligt in handen van de samenwerkingsverbanden Zuid-Utrecht (Voortgezet onderwijs) en Profi Pendi (Primair onderwijs).
Er zullen diverse workshops worden verzorgd tijdens deze middag. Hanneke Jansen, psycholoog verbonden aan het Anna Lyceum behandelt de centrale vraag ‘wanneer spreek je van hoogbegaafde leerlingen? Wat zijn relevante signalen en wat doe je ermee? Is het voorspeld IQ voldoende, of zijn er meer begaafdheidsfactoren?
Ellen Slot docent aan het Anna Lyceum zal ingaan op het begrip executieve functies. Wat zijn dat? Mirjam begint zomaar te praten als de leerkracht iets vertelt. Daan krijgt het maar niet voor elkaar om zijn gymspullen mee te nemen naar school. Mirjam en Daan kunnen last hebben van zwakke executieve functies. Herkennen daarvan staat centraal in deze workshop. Heleen Wientjes van de Universiteit van Utrecht heeft jarenlang ervaring met hoogbegaafden en zal ook spreken tijdens deze conferentie. Een middag die inspiratie moet geven om de vraag van Sander Dekker van praktische antwoorden te voorzien.