De Gemeente heeft overeenstemming met Corio, AM Vastgoed en ING Real Estate over de inhoud, de planning en de financiering voor de herontwikkeling van het midden en oosten van de Binnenstad.Chapeau voor het College en haar ambtelijke ondersteuning, nu nog weliswaar de juridische vaststelling van de contracten, maar een mijlpaal is bereikt. Een mijlpaal, die aanvankelijk steeds verder weg bleek te staan. Twijfel of er überhaupt ooit overeenstemming zou komen was volop aanwezig. Nu is dit ten goede gekeerd en moeten wij als Nieuwegeiners onze zegeningen gaan tellen. Wat hebben wij nu binnen gehaald en wat niet; en is dit de moeite waard? De eerste uitleg van EvL geeft ons vertrouwen om met een positieve doch kritische grondhouding de komende discussie rond het vernieuwde OOB in te gaan. Op een totale Binnenstad investering van € 900 miljoen moet de Gemeente Nieuwegein uiteindelijk € 48 miljoen bijpassen; € 3 miljoen meer dan geraamd. Echter wat is € 3 miljoen op € 900 miljoen? 1/3 % toch, dus daar mag het niet op breken!
D66 zal in de komende discussies over het OOB met name aandacht schenken aan de verkeersproblematiek. Een kloppend stadshart mag geen aders hebben die dichtslibben. Aanvankelijk ging Nieuwegein voor een autoluwe Binnenstad en dat schijnt met het vergrote aantal parkeerplaatsen wel eens het probleem kunnen worden.
D66 zal ook de gehele Binnenstaddiscussie voeren vanuit haar eigen visie over Nieuwegein; namelijk een bruisende stad (Zie onze Website) waarvoor betaald mag worden, indien de burger hiervoor kiest.Het College zegt voor de inhoud te gaan. Wij zullen hen daar op afrekenen.
Hans Reusch