“Terug in eigen land”Zoals sommige collega columnisten ook reeds constateerden is het opgevallen dat wethouder Groenzaken Corrie van Rooijen niet op vakantie is geweest maar hier ter stede gepoetst en gemaaid heeft. Zij heeft er gelukkig wel een vakantiefoto aan over gehouden.Het kan raar lopen in Nieuwegein; een wethouder houdt stug vol dat al het groen in onze stad op IBOR niveau ligt en is niet uit haar stoel te krijgen, maar is bij het eerste aanlokkelijke aanbod van de Raad wel op de fiets te krijgen. Voortschrijdend inzicht binnen een uur. Dat belooft wat voor het laatste Collegejaar.“Werkplanning??”De genoemde € 200.000,- komt uit het overschot of zoals het College zegt uit een kleiner tekort blijkend uit de Jaarrekening 2004. Deze discussie hebben wij reeds in juni gevoerd. Veel werd verklaard door niet uitgevoerde (uitgestelde) taken in 2004. Volgens D66 waren hier ongeveer 70 mensjaren meegemoeid. Bijna 1/7 van het totale ambtenarenbestand. En omdat ik ervan uitga, dat al onze ambtenaren hard werken, vraag ik mij af of zij dit uitgesteld werk van 2004 nu in 2005 gaan uitvoeren.Dit gaat dan toch weer ten koste van de geplande taken in 2005???? Daarom was ik des te verbaasder, dat ik Corrie van Rooijen met een aantal ambtenaren enthousiast op de foto zag staan om Nieuwegein “zomerschoon” te gaan vegen. Welk taak is nu weer uitgeteld?“Sigaar uit eigen doos”Het beschikbaar stellen van de genoemde middelen door de Raad is natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Als het College al haar taken had uitgevoerd, was het jaarresultaat gelijk geweest aan het door de Raad vastgestelde begrotingsresultaat. Dan had Corrie van Rooijen ook op tijd Nieuwegein “Jaarschoon” kunnen houden. Wellicht is de werkplanning voor verbetering vatbaar; zeker geldt dit voor de controle op uitgevoerde taken. Of deze taken al dan niet uitbesteed zijn, doet niet ter zake. De kwaliteitszorg blijft aan de Gemeente en daar is de wethouder verantwoordelijk voor.“D66 vindt”Wij vinden in de allereerste plaats dat het College haar zaken op orde moet hebben. Beloofd is beloofd en afspraak is afspraak. Deze cyclus begint bij de vastgestelde Begroting en wordt uiteindelijk gecontroleerd bij de Jaarrekening. Dit geldt natuurlijk ook voor het nieuw te vormen College na de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart 2006.De burger moet en mag ook weten wat voor waar hij voor zijn geld krijgt. De politieke partijen moeten allen vanuit hun visie en overtuiging aan de burgers vertellen hoe zij het zouden willen hebben en tegen welke prijs. Dus geen mooie verhalen zonder prijskaartje; dat is boeren bedrog. Ik heb al eerder geschreven, dat bij een bruisende stad een ander financieel verhaal hoort dan bij een sobere stad. Ook moet een politieke partij de moed hebben de burger lastenverzwaring voor te houden als die burger extra of betere faciliteiten wil. Het moet per slot van rekening uit de lengte of uit de breedte komen en ten overvloede de zon gaat voor niets op; gemeentelijke inspanningen zeker niet.D66 wil daarom de komende maanden ter voorbereiding van de komende verkiezingen kritisch kijken naar de werkelijke kostendekkendheid van de gemeentelijke faciliteiten. Zijn echt alle kosten meegenomen; bij wijze van spreken ook de kosten van de vierkante meters van het stadhuis. Bij een goed controleerbare kostprijs is het ook pas zinnig naar uitbesteding te kijken van gemeentelijke diensten naar private partijen. De OZB inkomsten zijn dan de sluitpost als gevolg van de uitgaven voor verplichte taken plus extra gewilde lokale taken minus de inkomsten uit de tarieven en heffingen.Een sociale en bruisende stad zal een hogere sluitpost vergen dan een asociale en sobere stad. Dit vinden wij nu een verkiezingsitem!!!!!Hans ReuschD66